14 online marketing tips in 14 maanden SCHAAL+

1 juni 2016 ging ik als eerste SCHAAL+’er bij PGGM van start. 14 maanden SCHAAL+ alweer. Time flies! Inmiddels heb ik er al aardig wat trainingen op zitten. Daarom hoog tijd om wat kennis te delen. Ik geef ik je 14 online marketing tips die ik de afgelopen 14 maanden heb opgestoken, onderverdeeld in SEO, SEA, social media marketing, content marketing en e-mailmarketing.


SEO (Search Engine Optimization)

  1. Twijfel je waar je moet beginnen bij een SEO-optimalisatie van je website? Begin dan bij techniek. Dit natuurlijk in de veronderstelling dat je wel enige content op je website hebt staan.

Afbeeldingsresultaat voor url seo

  1. Zorg voor een mobielvriendelijke website. Dit hangt grotendeels samen met een zo licht mogelijke website. Denk hierbij aan het comprimeren van je afbeeldingen en gematigd gebruik van Javascript. Doe zelf de check voor jouw website op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.
  2. Juiste opbouw van je URL. Zorg ook dat de URL de keywords bevat waar je op gevonden wil worden.
  1. Gebruik H1, H2 en afhankelijk van je situatie ook H3 tags in je code. Zorg dat je H1 tag altijd het primaire zoekwoord bevat. Onthoud: Hoe hoger het getal, hoe minder waarde voor Google.

SEA (Search Engine Advertising)

  1. Koop altijd je eigen merknaam in. Je bent dan dubbel zichtbaar (zowel organisch als betaald). Doe je dit niet? Dan bestaat de kans dat een concurrent er vandoor gaat met een klik op jouw merknaam.

  1. Zorg dat je advertentie goed aansluit bij het zoekwoord en de landingspagina. Dit bepaalt je kwaliteitsscore. Je advertentiepositie wordt bepaald door kwaliteitsscore en je max. CPC bod.
  1. Pas SEA toe op de fase waar de potentiële klant zich in bevindt. Hiervoor kun je het AIDA model gebruiken. Hoe verder de potentiële klant in het zoekproces zit, hoe specifieker hij gaat zoeken. Voorbeeld:
  • A > Laptop
  • I > Macbook
  • D > Macbook Pro
  • A > Macbook Pro 2017 kopen
  1. Probeer je te richten op longtail zoekopdrachten. Met longtail target je op mensen die ver in het aankoopproces zijn. Daarnaast is er minder concurrentie op deze zoekopdrachten en zijn de kosten dus lager.


Contentmarketing

  1. Schrijf kort en bondig. Gemiddeld worden er dagelijks meer dan 100.000 woorden op de gemiddelde westerling afgevuurd. Niemand heeft zin om onnodig veel te lezen. Het tegenstrijdige aan deze tip is dat het weer goed voor je SEO waarde is om juist veel te schrijven. Zoek hier afhankelijk van de situatie de juiste middenweg in.
  1. Schrijf je tekst voor verschillende type personen:
  • Persoon A: Wil snel door de tekst heen scannen. Heeft geen zin om alle details van het product of de dienst door te nemen.
  • Persoon B: Wil alle details van het product of de dienst graag weten voor aankoop.

De doelgroep kan hierin natuurlijk afwijken van bovenstaande.

Wil je beide personen bereiken? Start je tekst met een samenvatting van het geheel en ga vervolgens uitgebreid in op de specificaties van het product of de dienst. Retailers als bol.com en Coolblue doen dit al. Denk maar aan de specificaties die onderaan de productpagina’s staan.


Social media advertising

  1. Focus je bij Facebook advertenties op interesse. Onderzoek wijst uit dat het adverteren op interesses het meeste effect genereert en het minst storend is voor de gebruiker.
  1. Wil je video inzetten in je Facebook advertenties? Gebruik dan vierkante video. Facebook wordt in meer dan 80% op mobiel gebruikt en vierkante video werkt hier het beste op. Mensen hebben geen zin om hun smartphone te kantelen.

Afbeeldingsresultaat voor facebook square video


E-mailmarketing

  1. Zorg eens in de paar mailings voor goede A-B tests om te checken of je nog verbeteringen op je nieuwsbrief kunt doorvoeren. Denk hierbij aan een andere subjectline, plaats van buttons, etc.
  1. Pas de nieuwsbrief per gebruiker aan op basis van clicks in eerdere mailing. Zo bied je alleen content aan waar de ontvanger echt in geïnteresseerd is. Combineer deze data ook met de data van je website om zo te extra personaliseren in je mailings.
About the Author

Michiel van Vliet

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn