“Growth Hacking” is gelijk aan of groter dan “Online Marketing”

Ik werk nu al een tijdje als “growth hacker” bij Interpolis. Hier ontwikkelen wij een app waarmee wij mensen willen helpen met voorkomen van schade in en rond het huis. Een ontzettend uitdagend en leuk project. Echter, wanneer ik mijn bezigheden aan iemand uitleg krijg ik veelal vragen over wat ik nu precies “hack” binnen deze functie. Ik zal deze blog als platform gebruiken om mijn interpretatie van “growth hacking” kort toe te lichten.

Ik ga niet, zoals honderden andere blogs die de afgelopen twee jaar op verschillende tech fora geplaatst zijn, de persoon die de term “growth hacker” heeft opgegooid bespreken of het handjevol schoolklas voorbeelden van succesverhalen nog eens voor je uiteenzetten. Als je de afgelopen 18 maanden ergens een blog over “growth hacking” gelezen hebt, dan weet je ongetwijfeld al wie Sean Ellis is en ben je vast bekend met de unieke online marketing strategieën van bijvoorbeeld Dropbox en Airbnb.

Waar ik het dan wel kort over ga hebben is het feit dat de enigszins vage terminologie van “growth hacking” zoals het vandaag de dag bij veel bedrijven gebruikt wordt en het bij veel mensen heel braaf (ja, ook bij mij) ergens in hun LinkedIn profiel beschreven staat, niets meer betekent dan het doen van goede en gestructureerde online marketing.

Growth hacking is een mind-set. Je hebt een goed idee of bent een bedrijf gestart en je wilt dit uitbouwen (lees: groeien). Welk bedrijf wil nou voor altijd een hoofdkantoor hebben in de garage van zijn moeder? Juist! Niemand. Gebruik deze groeivisie om jouw marketing toe te passen binnen de juiste marketingkanalen of het aansturen van je marketing team.

Groei is bijvoorbeeld te omschrijven als de x-hoeveelheid bezoekers van je webshop dat daadwerkelijk een aankoop doet, een x-hoeveelheid cross-sales gegenereerd uit een marketingcampagne of een x-hoeveelheid leads voor het sales-team die binnen zijn gekomen via geplaatste content, toeneemt over een bepaalde periode. De “x” voor “hoeveelheid” in het bovenstaande stukje is heel belangrijk. Dit kun je namelijk meten. Als je iets niet kunt meten, kun je niet concreet aantonen of de hoeveelheid verkopen, leads of een andere gestelde kpi “groeit”. Met andere woorden; je weet dan niet zeker of je optimaal bezig bent.

Om te zien bij welk marketingkanaal er nog ruimte is voor optimalisatie zul je jouw funnel dus goed in de gaten moeten houden. Bekijk in eerste instantie zoveel mogelijk marketingkanalen en identificeer diegenen die voor jouw doeleinden functioneel kunnen zijn. Wees niet vies van een A/B test of korte klant validatie om erachter te komen welk concept, kanaal, campagne of aanpak het beste werkt en ga all-in op hetgeen wat het beste uit de verf van jouw meting komt. Dit is in een notendop waar elke online marketeer zich mee bezighoudt, toch?

Zie een gemiddelde growth hacker dus vooral als een no-nonsense marketeer die weet welke aanpak bij welk kanaal werkt omdat hij dit netjes gemeten heeft en niet uitgaat van zijn/haar eigen aannames. Vergeet vooral het beeld van een programmeur die de API’s van Craigslist reverse-engineered heeft en hiermee miljarden heeft weten te verdienen. Die succesverhalen zijn er zeker, maar daar moet de gemiddelde growth hacker nog wel even naartoe werken. Althans, zo kijk ik er tegenaan.

About the Author

kevin regtop

Kevin vervult momenteel de functie van digitaal strateeg / growth hacker bij Interpolis.