Hier moet je rekening mee houden als je met jouw offline business online gaat

Sinds ik begonnen ben bij SCHAAL+ ben ik erachter dat veel bedrijven met één vraagstuk worstelen. Hoe kunnen ze online/digitaal betrekken in hun strategie en business model en zo waarde aan hun product of service toevoegen voor de klant. Er wordt met argusogen gekeken naar bedrijven zoals Spotify, Netflix en Amazon die de wereld veroveren en de échte massa’s bereiken met hun online diensten. Want zodra je online bent, zijn er geen fysieke grenzen meer die je weghouden bij die ene klant die echt wel geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Deze bedrijven zoeken allemaal naar manieren om de nieuwe technologie in hun business model te passen en het nog winstgevender te maken. Wanneer een bedrijf offline al prima winstgevend is, kan het geneigd zijn hun succesvolle marketingstrategie en business model online uit te rollen. Echter ben ik van mening dat je het jezelf moeilijker maakt door je al in eerste instantie ‘brick’ marketing strategie online te willen uitrollen. De verschillen tussen online en offline zijn te groot waardoor online een nieuwe benadering nodig heeft. Neem als voorbeeld bedrijven als Spotify, Picnic, Vice, die bestaande producten binnen succesvol online distribueren.

1. Publiek

Een van de voordelen van het internet is de grootte van het online publiek. Voor zelfs de meest specifieke onderwerpen is een significant publiek te vinden. Bedrijven als Coolblue en Vice hebben hier handig gebruik van gemaakt. Zij vonden hun publiek door vindbaar te zijn op een portfolio aan specifieke onderwerpen. Voor de bezoeker werden de overkoepelende merken Vice en Coolblue pas in een volwassen stadium van het bedrijf bekend. Zij maakten gebruik van het feit dat ze relevanter konden zijn voor een specifieke doelgroep. Dit betekent ook dat het ingewikkelder is een brede boodschap over te brengen, grote kans dat je concurrentie relevanter is.

2. Vertrouwen

Tijdens een rondleiding bij de Nederlandse Bank met mijn economie-klas in de vijfde van de middelbare school werd ons verteld dat de hele (nederlandse) economie maar om één ding draait: vertrouwen. Nu, tien jaar later, ben ik het daar nog steeds mee eens. Bij het uitstralen van vertrouwen online komen hele andere skills kijken dan offline. Met betrekking tot de producten (als het om een webshop gaat) loop je online al een heel stuk achter. Men kan namelijk niet inschatten in hoeverre het plaatje op de website met de werkelijkheid overeen gaat komen. En direct ruilen is ook ingewikkelder dan in de winkel. Dit brengt allemaal extra risico met zich mee. En dan die glimlach bij de kassa, hoe breng je dat over online?

3. Skills

Het is voor een bestaand bedrijf moeilijk om buiten het gevestigde business model te denken. Dit nadeel hebben nieuwe bedrijven niet en dat geeft hun een voorsprong. Daarnaast gaat het om bedrijven die van oorsprong een technische achtergrond hebben en deze kennis binnenshuis houden. Binnen elk onderdeel van de online distributie zal nieuwe kennis en nieuwe skills opgedaan moeten worden.

Er zijn waarschijnlijk nog veel meer verschillen te bedenken tussen on- en offline markten en deze zullen helpen een manier te vinden om hiermee om te gaan. Maar het is daarnaast ook een kwestie van uitproberen en uittesten. Dit kan gemakkelijker op internet dan in een echte winkel en hiervan gebruik maken loont. Weten jullie nog meer verschillen die impact hebben op het succes van je webshop/blog/website/etc?

Over mij

Esker Sterneberg

Wil je mijn post delen?