NIMA Marketing Day volgens grootmoeders recept

Op dinsdag 20 juni vond de NIMA Marketing Day plaats en SCHAAL+ was van de partij. Naast het bemannen van onze eigen stand was er genoeg tijd om naar de verschillende talks te gaan. Als eerste trapte journalist en televisie/radio-programmamaker Teun van de Keuken af over foodmarketing. De strekking van zijn verhaal ging over hoe bepaalde veelgebruikte termen zoals ‘ambachtelijk’, ‘oer’, ‘van gezonde oorsprong’, ‘100% natuurlijk’ en ‘volgens grootmoeders recept’ voor veel consumenten misleidend zijn. Maar al te vaak zijn het loze termen die slechts op een deel van de ingrediënten slaan en blijkt ‘de gezonde keuze’ eigenlijk vol te zitten met suikers (of de wat onbekendere synoniemen zoals maltrose). Teun’s cynische PowerPoint presentatie bestond voornamelijk uit zijn eigen foto’s van producten en verpakkingen waar hij commentaar op leverde en een lach op de gezichten van alle aanwezigen toverde, want iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan. Sourcy vitamin water? Misschien toch wat minder gezond dan je dacht.

Een andere interessante presentatie was van IBM marketing directeur Ronald Velten en heette ‘Creating Moments that Matter’. Hoewel de leidraad het product IBM Watson was (een supercomputer breed inzetbaar als koppeling tussen mens en technologie), benadrukte Ronald 5 veranderingen die elke marketeer zich zou moeten realiseren met betrekking tot, in zijn woorden, “how to awesome marketing”. Door grote veranderingen in de marketing wereld, zoals versnelde innovatie en dat onze aandachtspan steeds korter wordt, is het voor bedrijven steeds uitdagender om concurrentie bij te houden, de klantervaring te optimaliseren en goede resultaten te waarborgen. Hij suggereert hiervoor de volgende theorie te handhaven: zorg ervoor dat jouw klantervaring even uniek als relevant en persoonlijk is. Alleen door deze ingrediënten gelijkwaardig toe te passen kan de perceptie van jouw klant ten opzichte van jouw product of merk ‘awesome’ zijn.

Een van de laatste presentaties van deze dag was van VICE Media door Vincent Vos getiteld ‘Hoe versla je de bullshit detector van millenials’. Vincent was een relaxte spreker om naar te luisteren en zijn hele presentatie was om te smullen. Hij vertelde over het online nieuwsplatform Vice dat zich richt op jongeren tussen de 18 en 30 en bijzondere, contrasterende en creatieve verhalen in tekst en beeld voor hen creëert. In deze talk was er overlap met wat Ronald zei over ‘het moment van impact wordt steeds kleiner’ met hoe je verhalen zo succesvol mogelijk de wereld in kan brengen. Vincent benadrukte namelijk dat er 2 elementen hierin cruciaal zijn: het kiezen van het juiste moment, platform én device; en de mindset van je doelgroep goed begrijpen. Om de overload aan informatie te verslaan moet je met originele invalshoeken komen, authenticity hoog in ’t vaandel hebben staan en het juist moment voor zowel maximaal bereik als waardering uitkiezen. Good stuff!

De dag werd afgesloten door een grappige en grootschalige quiz met vragen over reclame, merken en een stukje marketing geschiedenis. Daarbij was er tussen de talks door veel tijd om te netwerken, bij de verschillende stands te kijken en te genieten van deze dag. NIMA Markteting Day bedankt, je smaakt naar meer!

About the Author

Gabriëla van der Hel

Ik hou van schrijven, yin yoga, reizen en ben ik verslaafd aan pure chocolade van tenminste 85% cacao. Hoe bitterder, hoe beter (t.o.v. chocolade dan...niet het leven!). Ik werk nu voor startup Duxxie als 'queen of online content'.