Once upon a time in marketingland

Sprookjes. We zijn er mee opgegroeid. Van kinds af aan kennen we de verhalen over Hans en Grietje’s onfeilbare navigatiesysteem van broodkruimels en hoorden we hoe Assepoester haar muiltje verloor om middernacht (om op latere leeftijd te beseffen dat Prince Charming een serieus gebrek had aan gezichtsherkenning: hoe kan je de liefde van je leven niet identificeren zonder voorgenoemde muiltje? Zat je haar niet een avond daarvoor nog urenlang verliefd aan te staren tijdens het walsen?) Echter, wondere vertelsels zijn ook te vinden buiten het universum van prinsessen, draken en ridders. De magische wereld van online marketing heeft namelijk ook haar eigen kronieken voortgebracht. Uit al die verhalen zal ik de komende tijd in mijn blog telkens één digital sprookje met je delen. Ga dus lekker achterover zitten, pak er wat muntthee en stroopwafels bij. Dit keer ga ik je vertellen over…

Het wonder van de supermarkt referrals

Er was eens een bescheiden IT-medewerker uit Pennsylvania, genaamd Eric Martin. Eric was 28 en woonde met zijn vrouw en twee kinderen in het stadje York. Eric was, hoe je het noemt, een Jan Modaal: gezin, baan, hobby’s, zondag naar de kerk. Een prima leventje. Daar zou start-up bedrijf Jet snel verandering in brengen. Jet.com was een webshop voor de dagelijkse boodschappen en hard op weg om te concurreren met Amerikaanse e-commerce grootheid Costco. Om dit niveau te halen, had Jet een vliegende start nodig. Die vliegende start kwam in de vorm van een referral wedstrijd: degene die de meeste aanmeldingen voor Jet kan aanbrengen, zou 100.000 Jet marktaandelen winnen.

Dit brengt het verhaal weer terug naar onze Pennsylvaniaanse held. Op een dag bladerde Eric door een zakelijk tijdschrift en viel zijn oog op een artikel over Jet. “Cool concept, maar hoe groot is nou de kans dat ik win”, zei hij tegen zichzelf. De wedstrijd liep inmiddels twee maanden, de deadline was al over drie weken en de teller stond op 200.000 deelnemers. Velen zouden met deze gegevens al bij voorbaat de handdoek in de ring gooien. Maar proberen kan geen kwaad toch? Nadat Eric een handjevol familieleden had aangespoord om zich aan te melden via zijn persoonlijke link, deed hij een belangrijke ontdekking: zijn plekje op 232,582 steeg in één keer naar 13,767. “Zou ik misschien toch kans maken?” dacht hij. “Waarschijnlijk doet het overgrote deel van de mensen niet serieus mee. Wat als ik de jackpot kan winnen door slechts tientallen mensen aan de kant te ellenbogen?”

Wat als, wat als. Twee toverwoorden die dikwijls leiden tot succes. Inderdaad, men kan zich laten ontmoedigen door allerlei redenen, maar wat als het wel lukt? Met die motivatie begon Eric zich volledig te storten op Jet. Eerst berekende hij met een statistiekentool hoeveel referrals er minimaal nodig zouden zijn om in de top tien te komen: 2000. Een groot getal, maar niet onmogelijk. In eerste instantie zocht hij zijn toevlucht in Facebook Ads en Google zoekresultaten, maar of deze gaven hem amper nieuwe aanmeldingen of werden al veelvuldig gebruikt door andere deelnemers. Als Eric de wedstrijd wilde winnen, moest hij creatiever zijn.

Na de teleurstellende eerste resultaten, duurde het niet lang voordat onze held dé manier vond die hem multimiljonair zou maken. Voor Eric kwam zijn eureka-moment in de vorm van de schoonzus. Zij was vaak actief op zogenaamde “rewarding”-sites zoals Swagbucks, waar men bijvoorbeeld enquêtes invulde of zich aanmeldde voor een nieuwsbrief in ruil voor cadeaubonnen. Eric nam de gok en betaalde uit eigen zak voor een campagne op Swagbucks. Aanmeldingen rezen de pan uit, maar eenmaal bovenaan de lijst was er hevige concurrentie. Deze top 10-titanen gaven zich niet zomaar gewonnen en het was knokken om op nummer 1 te komen. Hoewel zijn vrouw intussen nerveus werd van de uitgaven, bleef Eric vastberaden geld pompen in zijn campagnes. In totaal heeft hij $18,000 uitgegeven aan de wedstrijd. Go hard or go home, toch?

Go hard was het inderdaad en zijn originele strategie wierp flinke vruchten af voor Eric Martin. Met een bijdrage van 8167 referrals ging de eerste prijs naar onze held en hij mocht zich eigenaar noemen van 100.000 Jet aandelen. Het eerste wat hij deed na de overwinning? Naar de plaatselijke supermarkt wat flinke snowcrab poten kopen om de overwinning te vieren (herkenbaar, want wie houdt er niet van een goed stuk krab). Volgens de legende zijn deze aandelen inmiddels $20 miljoen waard. Silicon Valley, de broedplaats voor selfmade tech miljonairs? Niet altijd: het was uiteindelijk een simpele gezinsman uit York die Jet’s referral programma met succes kon growth hacken.

En hij leefde nog lang en gelukkig met zijn vrouw, twee kindjes en waarschijnlijk iets meer snowcrab momenten dan voorheen.

Over mij

Anh Dinh

Hoi, ik ben Anh. Ik hou van mooie verhalen, voedsel en rode wijn, verre landen afreizen en herkenbare memes. Ik hou minder van mensen die onnodig lang links rijden. Op dit moment ben ik bezig met online marketing en communicatie, bij opdrachtgever NBD Biblion.

Wil je mijn blog delen?