Online marketing en innovatie. Dat geeft energie!

Misschien ken je het wel: dat moment op een verjaardag waarbij je net een heerlijk wijntje hebt gescoord en toch die ene vraag weer wordt gesteld “wat doe jij eigenlijk voor werk?” Ok, je had net dat heerlijke weekend gevoel te pakken, maar vooruit. Eigenlijk zorg je ervoor dat iedereen de weg naar je nieuwe product weet te vinden. Wees eerlijk, voor sommigen moet je het niet veel moeilijker maken dan dat. Wat je echt doet? Je houdt je bezig met het analyseren van data, een stukje content om landingspagina’s te verbeteren en je zorgt graag voor een optimale klantreis. En ohja, soms ben je ineens een proces aan het optimaliseren. Waarom? Gewoon omdat je ziet dat het makkelijker kan of sneller. Mijn eerste opdrachtgever bij SCHAAL+ is Nuon. Energie is misschien niet het meest sexy product, maar gelukkig richt ik me op zonnepanelen. En dat is leuk! De afgelopen maanden is er hard gewerkt om een nieuw product live te zetten. Naast het kopen van zonnepanelen kun je ze nu ook huren. De eerste resultaten en klantfeedback zijn binnen. En daar leren we van. Zo doen we het iedere dag een beetje beter. Benieuwd hoe mijn werkweek eruit zag? Dat lees je hier!

Als je niet kun meten, kun je ook niet verbeteren
“Morguh! Goed weekend gehad?” Na een bakkie koffie en een update van je weekend is het tijd om het conversierapport te checken. Je bent immers benieuwd hoeveel offerte vragen er inmiddels zijn binnen gekomen. De traffic naar je landingspagina is goed, maar de offerte aanvragen blijven wat achter. Direct maak je de balans op. Je analyseert de vragen die gesteld zijn en neemt de klantfeedback nog eens door. Wat levert het huren van zonnepanelen mij op? Hoeveel kost dat per maand? Hoe ontvang ik een offerte? Ook bekijk je nog even die heat map voor jouw specifieke pagina. Direct noteer je de actiepunten. Het weekendgevoel is verdwenen, werk aan de winkel!

Als je content niet relevant is, ben je er ook niet op relevante momenten
Hoe oriënteren bezoekers zich op zonnepanelen? Dat kan op verschillende manieren. Je vraagt het Google, je ziet een e-mail voorbij komen met een fantastische zonnepanelen aanbieding of je wordt getriggerd door een Facebook advertentie. Al deze kanalen leiden naar jouw landingspagina. Je boodschap moet helder zijn en je content relevant. Vinden bezoekers niet wat ze zoeken, dan ben je ze kwijt! Op basis van je analyses besluit je de content te herschrijven en voeg je een rekenvoorbeeld toe als extra informatie. Nu moet het goed gaan. De zonnepanelen tool geeft direct een persoonlijk aanbod. Zo weet je direct of zonnepanelen bij je passen. Handig toch?

Als je de pains van je klant niet weet, verander je ze ook niet naar gains
Waar het vooral om draait is het kennen van je klanten. Ok, een miljoen klanten kennen is een uitdaging, maar we gedragen ons allemaal anders. En dat betekent een miljoen unieke klantreizen in de toekomst. Voor nu maak je samen met een collega inzichtelijk welke stappen de klant doorloopt bij de aanschaf van zonnepanelen. Waar zitten de pijnpunten en wat wordt juist gewaardeerd. Je mag groot denken, maar je moet klein starten. Daarom begin je met het grootste pijnpunt van de Customer Journey. Je zoekt samenwerking met een UX bureau om je nieuwe idee te verpakken in een mooi prototype. Een perfecte manier om dit gelijk bij klanten te testen. Hoe reageren zij? Zijn er verbeterpunten die je direct kunt meenemen? Ondertussen zet je de developer alvast aan het werk om het nieuwe design te bouwen. Je wilt immers wel de snelheid erin houden.

Als je even wat anders wilt, neem dan een kijkje bij een startup!
Innovatieve ideeën te gek! Kun je ze uitvoeren bij een startup? Nog beter. Dan kun je namelijk echt het verschil maken. Homies is zo’n startup en tegelijkertijd een alarmsysteem met een slimme sensor voor brand en inbraak. Is er bij jou iets niet in de haak? Dan krijg jij, samen met je buren en kennissen, een alert. Slim toch! Samen met andere SCHAAL+ers hebben we nagedacht over een marketing strategie voor Homies. Hoe zorg je ervoor dat dit een succes wordt? Dat mensen de noodzaak inzien en openstaan om anderen te helpen? Soms is het heerlijk om even je creativiteit te laten gaan en te bedenken dat alles kan. Kan dat bij Nuon niet dan? Zeker wel. Nuon is een te gekke organisatie waar je iedere dag de kans krijgt om verbeteringen door te voeren. De uitdaging voor grote organisaties is om met een groot vrachtschip de wendbaarheid van een speedboot te evenaren. Ik vind het geweldig om hieraan mee te werken!

Over mij

Ingeborg Donker

Mijn interesse voor online marketing is net zo groot als mijn voorliefde voor een goed glas Merlot op de vrijdagavond. En voor een stuk chocolade (karamel zeezout!) kun je me ook altijd wakker maken. Misschien ben ik ietwat ongeduldig, maar mijn resultaatgerichtheid maakt veel goed. Op dit moment ben ik werkzaam bij Nuon als Online Marketeer. Right up my alley!

Wil je mijn blog delen?