SCHAAL+’ers aanwezig op Customer Behaviour in 1 day

Afgelopen dinsdag werd het event Customer Behaviour & Insights in 1 Day (CBIday) gehouden. Dit event stond in het teken om meer inzicht te krijgen in het huidige consumentengedrag. Er werd zowel vanuit technologisch als neurologisch perspectief gesproken. SCHAAL+’ers Eefje en Jorick waren aanwezig om de dag vast te leggen middels een vlog voor CustomerTalk.

Klantinzicht is het gedrag van kopers en gebruikers vanuit verschillende invalshoeken in kaart brengen. Ment Kuiper

Neuromarketing en algoritmen

De afgelopen jaren is het gedrag van de klant enorm veranderd door de technologische en digitale ontwikkelingen, zowel het aankoopgedrag als het gebruiksgedrag. Deze verandering zorgt onder andere voor nieuwe methodes om inzicht te krijgen in het klantgedrag. Eén van deze methodes is het gebruik van neuromarketing. Neuromarketing geeft inzicht in welke delen worden geactiveerd bij het zien van een commercial, maar ook bij het beslissingsproces. In hoeverre is het etnisch verantwoord om met behulp van breinactiviteiten je marketing op aan te passen?

Naast een wetenschappelijke kijk op consumentengedrag werd ook de technische kant belicht. De techniek helpt bedrijven om doelstellingen te behalen. Door het gebruik van algoritmen wordt er door de verkregen data die de consument achterlaat op websites wordt er een gepersonaliseerd aanbod gedaan. Ook aan de consumentzijde wordt er veel gebruik gemaakt van technische tools om het leven te vereenvoudigen. Het lijkt erop dat we langzaam afhankelijk worden van techniek, maar is dit ook zo?

In de vlog met Egbert Jan van Bel (Beeckestijn) en Martin de Munnik (Neurensics) wordt er antwoord gegeven op deze vragen.

Millennials & Caldini

In de marketingwereld wordt er vaak gesproken over de generatie millennials. Ze zijn de eerste generatie die digitaal zijn opgevoed. De millennials zijn jong (geboren tussen 1980 – 2000) en staan in het begin van hun carrière. Ongeveer 4 miljoen Nederlands vallen in deze doelgroep die gekenmerkt worden door hun ambitie om te willen leren en ontdekken, gemak en snelheid en die sterk zijn in verbinding en relaties leggen. Waar de babyboomers waarden hechten aan geld, status en zekerheid streven millennials naar authenticiteit, creativiteit en deelbaarheid. Veel marketeers willen millennials aanspreken met hun marketingactiviteiten, maar is dit niet een te grote doelgroep met uiteenlopende levensfase?

Ester Koot van Motivaction deed onderzoek naar deze doelgroep en vergeleek de uitkomsten met jongeren van 10 jaar eerder. In haar interview vertelt ze wat het verschil is en welke waarde millennials toevoegen als werknemer.

Tijdens het CBIday werd ook herhaaldelijk verwezen naar de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini en hoe deze principes kunnen worden toegepast om jouw site een conversiebooster te geven. Een van de tips is het laten zien van twee CTA-buttons. Door een tweede keuze toe te voegen, heeft men eerder het gevoel te moeten klikken tussen een van de twee buttons. Bij het tonen van één button heeft men de keuze tussen wel en niet klikken.

Kortom: Inzicht krijgen in het klantgedrag van jouw bezoekers is een bron voor succes.