SCHAAL+’ers lanceren nieuw marketingmodel: SURVIVE

Onlangs organiseerde Familie van i het Oud&Nieuw event. Tijdens dit event werd er een kort overzicht weergegeven van het jaar 2016, maar vooral een blik naar 2017. Het event was een goede gelegenheid voor SCHAAL+ om te praten over de toenemende digitalisering in bedrijven en de nieuwe generatie. Vincent, Eefje en Jorick namen plaats op het podium om te vertellen over de ontwikkelingen op het gebied van digitaal en hoe bedrijven kunnen omgaan met generatieverschillen. Daarnaast onthulden de Millennials het model van de toekomst; SURVIVE.

Eefje en Jorick zagen dat de huidige modellen niet passen bij digitaliserende bedrijven. Om deze reden lanceerden ze het model SURVIVE:

  • Signaleren
  • Uniek
  • Relevant
  • Veranderbaar
  • Iets extra’s
  • Voortdurend aanpassen
  • Eenheid

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.Charles Darwin
bradpitt

Signaleren

Houd niet vast aan de huidige mediaplanning. Signaleer trends die er nu aanwezig zijn en speel hierop in. Neem als voorbeeld de scheiding van Brad Pitt en Angelina Jolie of Donald Trump die stemverkiezing won. Deze ontwikkelingen zijn in een korte tijd trending. Als bedrijf is het noodzakelijk om dit te signaleren en snel op in te spelen, voordat de aandacht weer naar iets anders gaat. Tevens kan dit zorgen voor meer verkeer naar je website.

 

Uniek
Je hebt een trend gesignaleerd en je wil hierop inspelen. Zorg ervoor dat dit op een authentieke manier gebeurd. Zorg dat het past bij je merk. Doe dit niet alleen met de marketinguitingen, maar voer dit door in de hele organisatiestructuur. Unieke en authentieke bedrijven scoren beter bij de jongere doelgroep dan statische bedrijven.

Relevant
Wees relevant voor je doelgroep. Het klinkt logisch, maar het is moeilijker dan het lijkt. Hoe vaak raak jij nog verstrikt op een website en kun je niet vinden wat je eigenlijk zoekt? Onderzoek het gedrag van je klanten op jouw website en pas de website aan naar waar de klant naar zoekt op jouw website. 

Hieronder is er een voorbeeld van een gemeente zonder toptaken en met toptaken.

gemeente-rotterdam gemeente-utrecht

Veranderbaar
Flexibiliteit in een bedrijf wordt steeds belangrijker. Veel bedrijven houden vast aan hun huidige producten/diensten en kijken niet goed naar de ontwikkelingen in de markt. Nokia is de ultieme voorbeeld van een bedrijf dat veranderbaar was. In de begin jaren van Nokia verkochten ze rubber laarzen en zijn naar de mobiele telefonie gegaan. Hierna veranderde Nokia niet goed genoeg en sloeg te laat in op de ontwikkeling naar de smartphone.

Iets extra’s
Veel bedrijven zijn bezig om hun klanten tevreden te houden, maar dit is niet meer van deze tijd. Zorg er niet voor dat klanten loyaal zijn, maar voorzie ze in de klantvraag en overtref deze vraag. Door iets extra´s te geven maak jij jouw klant een customer delight. Dit houdt in dat hun verwachtingen worden overtroffen. Doordat ze verrast zijn over jouw merk/bedrijf gaan ze dit promoten bij vrienden en kennissen. Iets extra´s geven kan al heel klein zijn van een persoonlijk kaartje geven tot een goede service bieden.

Voortdurend aanpassenscrum
Ontwikkel niet in één keer een product maar test elke keer en ga met die input verder. Een product is nooit af. Blijf niet te lang discussiëren over een punt, maar test het en evalueer. Leer van de fouten en ga verder. 

 

Eenheid
Zorg dat je consequent bent met je uitingen, maar dit hoeft niet hetzelfde te zijn. Facebook, Instagram, Snapchat het zijn echt andere sociale platforms met een eigen functies. Gebruik deze ook op een andere manier. Hierdoor kun je verschillende doelgroepen aantrekken. Heineken laat duidelijk een verschil zien tussen haar Facebookposts en Instagramposts. 

heineken-insta

Heineken Instagram


heineken-facebook

Heineken Facebook

 

Meer informatie over het marketingmodel of op zoek naar jonge presentatoren? Neem dan contact op met ons.