Social Media Advertising – Tips en tricks van de expert

Vorige week vrijdag hebben wij SCHAAL+’ers weer een mooie masterclass mogen volgen. Deze keer werden we meegenomen in de wereld van Social Media Advertising, verzorgd door een expert van A Friend Of Mine. Het leuke aan een masterclass volgen verzorgd door een bureau, is het feit dat er vaak nuttige tips gegeven worden gebaseerd op ervaring uit de praktijk. Ik deel hier graag een aantal van deze inzichten.

Tip 1: Een geschikte advertentie per funnelfase

Salesfunnels kunnen verschillen per branche en product, maar grofweg kan er onderscheid gemaakt worden tussen een awareness, consideration en een buy fase. Elk van deze fases behoeven een eigen manier van communiceren naar de klant. Hier dien je ook rekening mee te houden wanneer je gaat adverteren op Social Media.

  1. Awareness fase: In deze fase maak je je doelgroep attent op je merk, je product en het probleem dat je product oplost. De ervaring leert dat video’s goed werken op Social Media, wanneer attenderen het doel is.
  2. Consideration fase: Je doelgroep overweegt nu de aanschaf van een product uit jouw productcategorie. Retargetting is hier belangrijk; zorg dat je mensen benadert die al eerder een vorm van interesse getoond hebben. De content van je Social Media advertentie is nu gericht op relatief algemene productinfo.
  3. Buy fase: trek je doelgroep over de streep met een advertentie met een relevante aanbieding.

Tip 2: Haal alles uit je video’s

Van plan om video in te zetten voor een Social Media campagne? Goed idee! Video valt op en men is sneller geneigd te liken of te delen.

  • Om ervoor te zorgen dat je video extra goed opvalt, is het aan te raden de video vierkant te maken. Op deze manier zal je video een groter gedeelte van een mobiel scherm innemen.
  • Optimaliseer voornalijk voor mobiel, daar wordt Social Media het meest gebruikt.
  • Voeg ondertiteling toe aan je video. De meeste mensen hebben hun geluid namelijk uit staan.
  • Videoadvertenties plaatsen op Snapchat? Handgeschoten video’s van niet al te hoge kwaliteit blijken beter te werken dan een professionelere geanimeerde video. De reden hiervoor is dat een handgeschoten video beter in lijn is met de gebruikelijke content op Snapchat.

Tip 3: Budgetering en targetting, laat Facebook het werk doen

Niet helemaal waar natuurlijk, maar Facebook heeft een aantal handige functionaliteiten die je wat werk uit handen kan nemen.

  • Wanneer je binnen Facebook budget gaat toewijzen aan campagnes, kun je kiezen Facebook en Instagram samen te nemen of apart te budgeteren. Wanneer je ervoor kiest de twee Social Media samen te nemen, optimaliseert Facebook gedurende je campagne de toewijzing van je budget. Handig!
  • Vind je het lastig binnen Facebook je doelgroep te vinden? Maak dan gebruik van targetting op Lookalikes. Lookalikes zijn Facebook-gebruikers die lijken op je echte klanten. Data van echte klanten kun je via een klantenbestand inladen. Ervaring leert dat targetten op Lookalikes het hoogste conversiepercentage genereert.
Over mij

Eva Haaijer

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn

Share this Post