Vier tips voor succes met privacy

Privacy, Nederlanders hechten er veel waarde aan, maar vragen zich wel steeds vaker af óf ze het nog wel hebben. In een milliseconde worden cookies geaccepteerd, locaties gedeeld, aankopen bevestigd en activiteiten gepost op verschillende sociale media kanalen. Kliks, zoekopdrachten en bewegingen worden opgeslagen in een grote bak met nog meer data, zoals persoonsgegevens. In sommige gevallen worden jouw online activiteiten doorverkocht. In een ander scenario wordt een bedrijf gehackt en kunnen jouw persoonlijke gegevens zo op straat liggen. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan bezorgd te zijn om hun online veiligheid, zowel de oudere generaties als de jongere generaties. Als online marketeer de taak om die angst weg te nemen en vertrouwen te winnen bij je bezoekers. Vier tips hoe je dit kan aanpakken:

1. Vraag toestemming en wees eerlijk

Wellicht een cliché, maar goed om alsnog te benoemen: vraag altijd toestemming en wees eerlijk over wat je met die gegevens gaat doen. Tegenwoordig is het verplicht om een cookiemelding te plaatsen als gegevens zoals klik- en surfgedrag, maar ook persoonlijke data die direct te herleiden zijn naar een persoon worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Leg de bezoeker uit waarom je deze gegevens gebruikt en wat de toegevoegde waarde voor de bezoeker is.

De Bijenkorf gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek en winkelen bij debijenkorf.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media.

Bezoekers die aan een uitgebreide uitleg niet genoeg hebben kun je doorverwijzen naar een pagina over de privacy policy van jouw bedrijf.

2. Privacy by design

Ben je wel eens tegengekomen dat je gegevens moest achterlaten die niet overeenkomen met de actie? Bijv. je telefoonnummer invullen bij het aanvragen van een klantenkaart. Dit bedrijf heeft waarschijnlijk pas nadat het systeem stond rekening gehouden met een privacy statement en vraagt daarom onnodige persoonsgegevens uit. Om dit te veranderen moet vaak het systeem aangepast worden wat een duur en tijdrovend klusje is. Dit kan voorkomen worden als in de ontwikkelingsfase al rekening gehouden wordt met privacy oftewel privacy by design. Privacy by design zorgt ervoor dat gedurende het hele proces persoonsgegevens en privacy centraal staat waardoor er geen onnodige gegevens gevraagd worden. Bovendien zorgt deze aanpak voor het verminderen van het risico op datalekken.

3. Van http naar https-verbinding

De meeste websites beschikken over een http-verbinding. Https is hier een uitbreiding van en zorgt ervoor dat gegevens veilig worden uitgewisseld. De s voor secure, inkoppertje. Sites met een https-verbinding kunnen daarnaast in hun adresbalk aangeven dat ze op een beveiligde verbinding zitten.
Voor bezoekers geeft dit vertrouwen en het is in ieder geval beter dan een onderstaande melding krijgen wanneer je site niet op een beveiligde verbinding zit. Ook heeft Google aangegeven om https-sites hoger te ranken dan sites op een onveilige verbinding.

4. Laat keurmerken zien op je website

Het laten zien dat je beveiligde website hebt kan vertrouwen wekken bij de bezoeker. Een andere manier om te laten zien dat je site betrouwbaar is, is middels een keurmerk. Een van de meest bekende online kwaliteitskeurmerken is het Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Alleen websites die voldoen aan de 35 belangrijkste criteria op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit mogen het keurmerk dragen. Naast dat het vertrouwen wekt kan het laten zien van een kwaliteitskeurmerk conversie verhogend werken.

Privacy is de sleutel naar succes. Waar wacht je nog op?

About the Author

Eefje van Gorkom

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn