8 manieren om geld te verdienen aan de digital detox trend

Thuisblijven wordt het nieuwe uitgaan.

Even helemaal weg, nergens aan denken. Niet bezig met je agenda voor die dag, of de dag erna. Geen idee van waar je familie en je vrienden uithangen. En wie er nog op een appje van je wacht. Ken je dat gevoel? Ik niet. En veel anderen met mij. Want worden we nou echt socialer van social media? En wordt ons leven er nou echt leuker van? Of makkelijker? Nee. Nee. Nee.

We negeren onze gesprekspartner omdat we bezig zijn met whatsapp. We zijn drukker met het maken van de perfecte foto voor Instagram, in plaats van de genieten van het moment. Een avondje rustig op de bank wordt verpest door onze jaloezie op mensen die een topavond lijken te hebben. En die continue stroom van prikkels en (veelal overbodige) informatie maakt het leven eerder complexer dan eenvoudiger.

En het bewustzijn hiervan neemt toe. En daarmee de behoefte aan rust toe. Kreten als digital detox, digiminderen en jomo (the joy of missing out) zijn trending. En waar trends zijn, valt geld te verdienen. Daarom 8 manieren om geld te verdienen met de digital detox trend.

Ben - ananas reclame. over jomo, digiminderen en smartphoneverslaving
1. “Doe die ananas nou eens weg.”

Onze smartphoneverslaving is een perfect onderwerp voor branding campagnes. Kijk naar provider Ben met hun satirische ananas campagne. Een grappige reclame die laat zien hoeveel momenten eigenlijk aan ons voorbij gaan omdat we aan het ‘phubben’ zijn. Oftewel, we negeren andere mensen omdat we te druk zijn met onze smartphone.

Of Interpolis met hun emotionele AutoModus campagne. Ik heb aan deze campagne mee mogen werken en wist wat ik kon verwachten van het filmpje. Toch liepen de tranen over mijn wangen toen ik de video te zien kreeg.

Of wat dacht je van PickWick met hun “Mam, kun je een dagje zonder gsm, zodat je aandacht hebt voor mij op het voetbalveld?”. Voor veel ouders waarschijnlijk een pijnlijk herkenbare situatie. Een mooie manier om te vertellen dat we vaker samen een moment moeten pakken, bij voorkeur onder het genot van een kopje PickWick natuurlijk.

2. Mindfulness apps

Met de toenemende populariteit van mindfulness en meditatie zijn ook ontwikkelaars aan de haal gegaan. Wat heeft geresulteerd in gigantisch aanbod van meditatiehulpjes en digitale mindfulnesstrainers. Het lijkt nogal tegenstrijdig: mediteren met een smartphone. Toch zijn apps als Headspace en Buddhify enorm populair.

Er zijn inmiddels heel wat soortgelijke apps, maar Headspace trekt de meeste media-aandacht. De app haalde vorig jaar 30 miljoen euro aan investeringen op en heeft sinds kort zelfs een kinderversie!

Ben - ananas reclame. over jomo, digiminderen en smartphoneverslaving
3. Een app om van je app-verslaving af te komen

Nog zo’n ironische. Apps die je helpen je telefoon minder te gebruiken. De app Moment meet je smartphonegebruik (en dat van je gezin) en laat zien welke apps je meest gebruikt. Je kunt zelfs een gebruikslimiet instellen per app of totaal. Zit je er overheen, dan blokkeert je telefoon (behalve voor noodgevallen). Ook een handige app voor ouders met telefoonverslaafde kinderen.

De app BreakFree doet ongeveer hetzelfde, maar heeft een grappige zenboeddhist die je op een mildere manier tips geeft om je telefoongebruik te verminderen. Met de app kun je ook notificaties eenvoudig (tijdelijk) uitschakelen, zodat je bijvoorbeeld ongestoord kunt werken.

Restaurant ’t Zusje kwam met een gelijknamige app waarmee telefoonloze eetminuten beloond worden. Check je met die app in bij één van hun restaurants, dan verdien je 100 punten. Of Interpolis met hun AutoModus app, waarmee je beloond wordt voor mobielvrije kilometers. Kijk, dat is nog eens slim inspelen op een maatschappelijke ontwikkeling!

4. Quality time apps

Ook de Koreaanse Gudak cam app is een leuk voorbeeld van de tegenbeweging tegen onze social media verslaving. Deze app verandert je telefoon in een wegwerpcamera.  Je kunt 24 foto’s maken per dag maken, waarna je drie dagen moet wachten voor je ze kunt zien. Hun motto: wees jezelf bewust van de momenten, in plaats van hoe ze eruit zien naar de buitenwereld. Net als vroeger. Toen de kwaliteit van het moment eigenlijk altijd  die van de foto overtrof. Want na het ontwikkelen bleek altijd de helft van het rolletje verpest (onscherp, bewogen, een vinger in beeld).

De voorloper op deze boodschap was overigens GoPro, met hun ‘Is this living in the moment?’  reclame.

Go Pro Capture Different reclame - jomo, digiminderen en digital detox
5. Digital detox retreats

Steeds meer mensen ervaren de druk om altijd bereikbaar te zijn als uitputtend. En toch, als ze dan op vakantie zijn hebben ze moeite om hun telefoon weg te leggen en niet even snel een mailtje te beantwoorden. De oplossing: digital detox vakanties. Telefoon inleveren bij binnenkomst, geen WiFi, geen TV. Een motto van één van de aanbieders is dan ook: “no digital technology, no networking, no work-talk, no anxiety.” Digital detox vakanties zijn de afgelopen 5 jaar ineens erg populair geworden, zie ook hieronder (bron: Google trends).

Go Pro Capture Different reclame - jomo, digiminderen en digital detox
6. Back to ‘basics’

Zonder mijn  telefoon zou ik me verslapen, afspraken vergeten, verdwaald raken en niet meer met vriendinnen afspreken. Dat is dus nauwelijks een optie voor digital natives als ik. Maar de vraag naar offline tools zou weleens kunnen gaan toenemen. Zo worden er steeds meer hippe organizers, notitieblokjes en wekkers in de markt gezet. Of de dames van Birambi, die moderne flessenpost verkopen.

Of denk aan een mix tussen online en offline. Zo heb je met de Sunrise Smart Pillow geen telefoon meer naast je kussen nodig. Dit kussen is tevens een wekker, licht en muziek.

Flessenpost Birambi - digiminderen, stuur een echt persoonlijk bericht
7. Bots worden de nieuwe apps.

Één van de stappen die aangeraden wordt door promotors van ‘digiminderen’, is het opruimen van je telefoon. Gooi alle apps weg die je niet gebruikt, en daarmee ook gelijk veel prikkels. Voor bedrijven betekent deze ‘app fatigue’ dat het aanbieden een eigen app een stuk minder interessant wordt. Er valt meer te verdienen door te investeren in een naadloze ervaring op bestaande platforms, zoals Facebook messenger of Whatsapp. Met behulp van chatbots kun je klanten alsnog dezelfde mogelijkheden bieden als een app. Google ziet deze ontwikkeling ook gebeuren. Ze zijn druk bezig met een eigen messenger app.
Domino’s was in Nederland een voorloper in het gebruik van Facebook Messenger: bij hen bestelde je al in 2015 pizza door een pizza emoji te sturen. In het Chinese WeChat kun je inmiddels al hele menu’s van restaurants inladen via Messenger!

Go Pro Capture Different reclame - jomo, digiminderen en digital detox
8. Zelfhulpboeken en blogs

In 2015 bracht Christina Crook het boek ‘The Joy of Missing Out’ uit. Deze TEDx spreker is een “author and storyteller”. Ze wil met haar boek en presentaties laten zien hoe mensen meer rust en blijdschap kunnen vinden in deze “digitally-saturated world”. Sherry Turkle vertelt ons in “Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age” ongeveer hetzelfde.

Ook blogs en websites over dit onderwerp zijn populair. Voorloper op het gebied van digiminderen is Johan van Houten, die zelf ondervond hoe het is om een jaar lang offline te leven. Op zijn website digiminderen.nl deelt hij zijn learnings, om ons te helpen onszelf minder te laten leven door technologie.