3 redenen waarom marketing in ziekenhuizen niet mag ontbreken

WAAROM MARKETING IN ZIEKENHUIZEN NIET MAG ONTBREKEN

BLOG – Marketing en ziekenhuizen, een link die door velen niet snel wordt gelegd. Maar natuurlijk is dit vak niet alleen voor commerciële organisaties interessant. Ook voor zorginstanties kan het zeker van toegevoegde waarde zijn. Toch blijkt dit voor ziekenhuizen een gevoelig onderwerp te zijn. Het nut en de noodzaak wordt vaak nog niet ingezien. Marketing wordt meestal gerelateerd aan reclames, iets wat van origine niet bij een ziekenhuis past. Maar dit is een verkeerde aanname. Sinds oktober werk ik zelf in een ziekenhuis als online marketeer via SCHAAL+ en ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over het bedrijven van marketing in een ziekenhuis. In deze blog lees je drie redenen waarom marketing in een ziekenhuis niet mag ontbreken.

Een manier om je dienstverlening te verbeteren

Net als consumenten hebben ook patiënten wensen en behoeften. Het overgrote gedeelte van de mensen die een ziekenhuis bezoekt, komt hier om een vervelende reden. Als ziekenhuis zijnde wil je het bezoek dan ook zo aangenaam mogelijk maken voor de patiënt. Het is dus zeker van toegevoegde waarde te weten wat er in de patiënt omgaat en om hun journey in kaart te brengen. Wat zijn bijvoorbeeld de verschillende contactmomenten en wat is hier hun informatiebehoefte? Het verdiepen in de doelgroep levert waardevolle informatie op. Deze informatie kun je niet alleen gebruiken om patiënten voor de beste behandeling naar jouw ziekenhuis te leiden, maar ook om de dienstverlening binnen het ziekenhuis te optimaliseren. Door irritatiepunten te verhelpen verlaten steeds meer patiënten het ziekenhuis als ambassadeur.

Patiënten worden mondiger

Naast het feit dat patiënten behoeften hebben, worden ze ook veeleisender en mondiger. Ze gaan niet meer makkelijk af op wat de huisarts hun adviseert. Internet is namelijk een ideaal middel om zelf op zoek te gaan naar wie de beste arts voor zijn of haar behandeling. Zorgkaart Nederland is een voorbeeld waar veel artsen door patiënten worden vergeleken. Daarnaast zorgen ook zorgverzekeraars er voor dat patiënten steeds meer vrijheid krijgen om voor een bepaald ziekenhuis te kiezen. Hierdoor is het niet meer zo vanzelfsprekend dat de patiënt bij jou in de regio zich ook daadwerkelijk in jouw ziekenhuis laat behandelen.

Het is dus belangrijk dat je als ziekenhuis top of mind bent bij de patiënt. Communiceer op welke gebieden jij de beste zorg kan bieden. Bekijk op welke kanalen de patiënt aanwezig is en speel daar op in. Daarnaast kan preventie ook een waardevolle manier zijn om een mogelijke patiënt te binden aan jouw ziekenhuis. Indien een patiënt daadwerkelijk wordt doorverwezen, dan bestaat er al een relatie met de patiënt en weet hij dat hij voor de beste zorg bij jouw ziekenhuis moeten zijn.

Innovaties volgen elkaar in een rap tempo op

Maar niet alleen de patiënt veranderd, de hele wereld ondergaat een digitale transformatie. Nieuwe technologieën zorgen er voor dat organisaties hun aanbod steeds beter laten aansluiten op de wensen en behoeften van de consument. Verwachtingen kunnen overtroffen worden. Ziekenhuizen mogen niet achterblijven in dit verhaal. Om te blijven voort bestaan dienen zij ook innovaties te adopteren en hun nieuwe zorgconcepten hier op aan te sluiten. Dit om zowel de kwaliteit van de zorg te verbeteren (steeds meer ziekten te kunnen bestrijden), maar ook om de dienstverlening en benadering van patiënten steeds beter te laten aansluiten op de levenswijze van de patiënt. Als ziekenhuis moet je hier geen afwachtende houding in nemen maar juist mee gaan met de innovaties en het ziekenhuis blijven ontwikkelen. Stilstaan betekent achteruitgang.

Al met al is marketing dus meer dan alleen maar reclame. Het is voor ziekenhuizen een waardevolle manier om hun dienstverlening en kwaliteit van de aangeboden zorg te optimaliseren en beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van hun patiënt. Ik zie zelf nog veel kansen op dit gebied. Wil je meer weten hoe het is om marketing bij een ziekenhuis in te zetten? Dan kom ik graag met je in contact!

Digital Marketing Talenten Celine Berends

Celine Berends

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn