5 datatips die relevant zijn voor elke online marketeer

data analytics marketing digital

BLOG – Als je een online campagne publiceert op social media, wil je natuurlijk weten hoe succesvol je bent.  Maar hoe kan data je hierbij helpen? En wanneer gebruik je data tijdens het proces? Lees hier de vijf stappen die je doorloopt voor een succesvolle datagedreven werkwijze.

1. Start met kpi’s

Als je een campagne ontwikkelt, dan doe je dat natuurlijk met een doel. De ene keer is dat mensen informeren, de andere keer wil je mensen iets laten doen. Het klinkt misschien logisch dat je je kpi’s altijd afstelt op het doel van je campagne. Maar dit gaat nog wel eens fout. Wil je bijvoorbeeld mensen informeren met een video? En begint de boodschap van de video op veertig procent? Dan is een uitkijkpercentage van vijftig procent misschien een realistische kpi voor jou. Hoeveel mensen dat dan moeten doen, hangt af van je budget en benchmarks met soortgelijke campagnes.

2. Campagne optimaliseren

Als je campagne eenmaal live staat, zijn er twee belangrijke momenten om de campagne te meten. Het eerste moment is enkele uren tot enkele dagen na livegang van de campagne. Je hebt dan de mogelijkheid om bij te sturen en je budget beter in te zetten. Door data te interpreteren weet je welke doelgroepen het best presteren op welke kanalen. En als je een A/B test hebt gedaan, kun je ook zien welke versie het best werkt. Let er wel op dat je bijstuurt op de kpi’s die je vooraf hebt gekozen en dat je alleen relevante cijfers rapporteert. Optimaliseren doe je dus op doelgroep, kanalen en best presterende versie.

3. Data interpreteren: zijn kpi’s gehaald?

Na het bijsturen staat de campagne nog enige tijd live. Monitor de vooruitgang en stuur hier en daar bij waar nodig. Als de campagne is gestopt, begin je met het tweede belangrijke meetmoment. Je rapporteert het resultaat. Maak eerst een overzicht van alle kanalen en benoem per kanaal wat het heeft gekost en wat het heeft opgeleverd. Ook hier zorg je er weer voor dat alle kpi’s terugkomen. Daarna kijk je een niveau dieper, waarbij je per kanaal de uitingen, doelgroepen en belangrijkste metrics rapporteert. Zorg ervoor dat je alleen relevante metrics benoemt om het rapport overzichtelijk te houden.

4. Standaard data-format

Het is aan te raden om te rapporteren volgens een standaard format. Hiervoor zijn twee redenen. Ten eerste hoef je dit format maar een keer op te stellen, waardoor je volgende campagnes sneller en makkelijker kunt rapporteren. Ten tweede omdat anderen van jouw afdeling en/of organisatie hetzelfde format kunnen gebruiken. Hiermee voorkom je dat de ene persoon altijd impressies rapporteert en de ander altijd bereik. Het aantal impressies is namelijk hoe vaak een uiting is getoond op de tijdlijn, terwijl bereik meet hoeveel unieke bezoekers de uiting hebben gezien. Zoals je misschien al ziet aankomen, vallen impressies altijd hoger uit dan bereik. Hierdoor ben je appels met peren aan het vergelijken. Maak hierover dus concrete afspraken.

5. Centrale plek aanbieden

Plaats vervolgens het definitieve rapport altijd op een centrale plek. En zorg dat anderen hier ook rapportages kunnen plaatsen. Zo hoef je bij een volgende campagne het wiel niet opnieuw uit te vinden. Want je kunt leren van eerdere bevindingen. Wat werkte toen goed? Waarop is geoptimaliseerd? Welke inzichten zijn er toen gevonden? Als deze centrale plek niet bestaat, kun je deze zelf gemakkelijk opzetten. Maak bijvoorbeeld een gedeelde map aan of gebruik een bestaande clouddienst.

Dus ontwikkel je online campagnes? Dan start je met bevindingen van eerdere campagnes. Vervolgens bepaal je kpi’s, optimaliseer je na enkele dagen en na afloop rapporteer je het resultaat. Dit doe je volgens een standaard rapportage format en dit plaats je op een centrale plek.

Gebruik jij dit dataproces al in jouw organisatie? En heb je nog andere tips die in dit rijtje horen? Dan kun je dat laten weten via inge.kolen@schaalplus.nl

Digital Marketing Talent Inge

Inge Kolen

Ik werk als digital data expert bij ABN AMRO in Amsterdam.  Hier werk ik aan een datagedreven afdeling, waarbij ik onder andere online dashboards ontwikkel en teams adviseer bij dataprocessen.