5 redenen waarom klanten graag lijstjes lezen

5 redenen waarom klanten graag lijstjes lezen

BLOG – Yes, je bent deze blog gaan lezen. Dat betekent dat het eerste punt in de blog heeft gewerkt, namelijk een lijstje maakt nieuwsgierig. Maar hoe kan dat na één zin? Hoogstwaarschijnlijk zijn het de ‘magische’ woorden: 5 redenen. Waarschijnlijk dacht je: “oh dat is overzichtelijk en makkelijk lezen” of “vijf, dat is best te doen en kost me niet zoveel tijd”.

Webpagina’s die eruitzien als lijstjes worden ook wel een listicles genoemd. Dit is een samenvoeging van list en articles. Het is content die in de vorm van een lijstje wordt gepresenteerd. Niet voor niets dat er vaak artikelen (ook de blogs op deze website) voorbijkomen met lijstjes om het aantrekkelijker te maken voor klanten. Maar waarom is dat eigenlijk zo aantrekkelijk? En wat kan jij als online marketeer ermee?

1. Een lijstje maakt nieuwsgierig

Door een simpele opsomming van content word jij als klant zijnde nieuwsgierig naar alle punten. Je wilt weten wat er instaat en voelt een soort gat in kennis ontstaan. Een gevoel dat zegt dat je iets nog niet weet, maar binnen elke minuten wel kán weten. Dit gevoel van onwetendheid wakkert die nieuwsgierigheid aan, waardoor je besluit het artikel of de blog toch te lezen.

2. We kunnen de content beter onthouden

Als content in een listicle gepresenteerd wordt, is de informatie die erin staat veel makkelijker te onthouden. Het is eenvoudig te bepalen hoe lang de tekst is en waar de tekst begint en eindigt. Op die manier kan ook ingewikkeldere content beter worden opgeslagen en verwerkt.

3. Lijstjes zorgen voor een fijn gevoel

Door een lijstje heb je namelijk het gevoel dat je niks mist. Wanneer je de punten uit het listicle leest, heb je het gevoel er alles over te weten. Wat er dan na de vijf redenen nog meer komt is niet belangrijk, want het fijne gevoel van volledigheid heb je al ervaren. Dit geldt vooral als content ingewikkeld en niet overzichtelijk is. Dit kun je terug zien bij de voorwaarden van een verzekering die inspelen op dit fijne gevoel. Zie bijvoorbeeld de website van Interpolis, waarin klanten een lijstje krijgen met vijf punten die wel vergoed worden binnen die verzekering én drie punten die niet worden vergoed. Door de content in een overzichtelijk lijstje te presenteren, ervaar jij als klant het fijne gevoel van volledigheid.

4. Lijstjes lezen lekker

Door het fijne gevoel dat je creëert bij het maken van een listicle, leest de content makkelijker en sneller. Dat geeft de lezer een goed gevoel en zorgt voor meer interesse in het onderwerp. Daarnaast zorgt het getal in de titel ervoor dat het overzichtelijk is en zo weet de lezer precies waar hij of zij aan toe is.

5. Een lijstje heeft de perfecte vorm

Voor een snelle verwerking van informatie is de vorm van een lijstje perfect. Het geeft je de zekerheid dat je alles weet van een onderwerp. Onbewust weet je dat je niets mist en dat vinden je hersenen heerlijk. Ook zorgt het voor een bepaalde vorm van autoriteit. Wanneer jij een vijftal punten in een listicles leest, ga je er sneller vanuit dat het ook allemaal zo is. Dit kan dan in je voordeel werken wanneer autoriteit in jouw sector van groot belang is.

Als Online Content Marketeer bij Interpolis ben ik elke dag bezig content zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de beleving van de klant. Daar zag ik dat lijstjes niet alleen handig zijn voor blogs of artikelen op websites. Ook voor landingspagina’s en productpagina’s met veel en vooral ingewikkelde informatie, is het van groot belang om orde te scheppen en de lezer een fijn gevoel te geven. Vandaar dat listicles op websites van verzekeringsmaatschappijen en banken heel handig zijn. Ze reduceren de complexiteit van de informatie, waardoor ze vaker én grondiger gelezen worden dan langere aaneengesloten stukken content.

Heb jij nog andere tips om content overzichtelijk en begrijpelijk te maken? Of wil je eens sparren over het inzetten van listicles op jouw website? Stuur dan een mailtje naar: laura.brands@schaalplus.nl.

Digital Marketing Talent Laura Brands

Laura Brands

Enthousiast | Ondernemend | Sportieve uitdagingen | Slechte grappen | Skiën