8 tips voor succesvolle e-mailmarketing

email

BLOG – Consumenten worden aan steeds meer prikkels blootgesteld en tegelijkertijd wordt hun aandacht voor uitingen steeds minder. De grootste uitdaging voor (e-mail)marketeers is dus om de aandacht te trekken èn vast te houden. Maar hoe doe je dat dan? Aan de hand van de masterclass over e-mailmarketing van Add to Favorites, deel ik 8 relevante tips met jou!

Strategisch
Als eerste stap is het belangrijk om in te spelen op de situatie en het gedrag van je doelgroep. Probeer te achterhalen wat er speelt bij de doelgroep en speel hierop in. Dit maakt dat je relevant kunt zijn. Vervolgens is het belangrijk om je klantcontactstrategie te bepalen. Bedenk voor elke klantfase, hoe je aanwezig wilt zijn. Het gaat hier om de fases: acquisitie, welkom, ontwikkel, actief, neergang en inactief.

Bedenk goed of en hoe je e-mail wilt inzetten. Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? En wat verwacht je te bereiken? Tot slot is het belangrijk om je tactiek vast te stellen. Dit houdt in dat je e-mailcampagne uit gaat werken qua contactmomenten en boodschappen.

Operationeel
Nadat je de vorige acties hebt bepaald, start je met het opstellen en het uitwerken van de uitingen van je campagne. Deze tien tips kunnen jou daar mee helpen!

  1. Zorg dat je ontvangers niet hoeven te denken. Het klinkt zo voor de hand liggend, maar toch wordt het nog vaak vergeten. 95% van ons denken en handelen gebeurt onbewust. Zorg dat je hierop in speelt; zo heb je de meeste kans de aandacht te trekken èn vast te houden.
  2. Maak gebruik van de overtuigingstactieken van Cialdini. Denk daarbij aan wederkerig, sociale bewijskracht, commitment en consistentie, sympathie, autoriteit, schaarte, eenheid/uniciteit. Dit zijn bewezen tactieken die helpen je doelgroep te overtuigen.
  3. Zorg bijvoorbeeld voor een opvallende foto of plaatje bovenaan je mail. Dit trekt de aandacht voor je mail.
  4. Zet de rationale beslissingen in het begin van de mail. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van persoonsgegevens zijn. Als er wordt begonnen met een moeilijke taak heeft de doelgroep geen energie of concentratie meer om een andere taak uit te voeren.
  5. Houd de informatie vloeiend. Dit wordt beter onthouden en is vertrouwder.
  6. Zorg dat iemand zelf in kan schatten hoeveel moeite een taak kost, door bijv. een stappenplan mee te sturen of een gemiddelde tijdsindicatie te vermelden. Als de doelgroep het zelf kan inschatten dan wordt de taak sneller uitgevoerd.
  1. Zorg voor een goede afsluiting. Het einde en de hoogste piek bepalen hoe we de ervaring onthouden en je wilt natuurlijk dat dit zo positief mogelijk is.
  2. Weet je niet zeker wat gaat werken? Voer zuivere A/B testen uit. Door te testen kom je erachter wat het beste werkt.


Als onderdeel van het ‘Digital Marketing programma’, krijgen wij regelmatig masterclasses over de nieuwste trends binnen online marketing. De masterclass e-mailmarketing van Add to Favorites is hier onderdeel van. Heb jij nog een goede tip die niet in dit rijtje staat of heb je een vraag? Stuur me vooral een berichtje op Linkedin!  

Succes!

Esmée Becker

Enthousiaste online marketeer met een voorliefde voor woordgrappen, volleybal, (bord)spelletjes en koken & bakken.