9 tips om als Digital Talent uit de blinken in je werk

tips-om-slim-te-lijken-op-je-werk-coverfoto

BLOG – Je start net met werken. Je hebt nog enorm veel te leren, je hebt nog niet veel inzicht in je eigen kwaliteiten en het voelt alsof iedereen meer weet dan jij. Toch wil je capabel overkomen en aan anderen laten zien wat je kunt. Hoe pak je dat aan? De Amerikaanse Sarah Cooper (ex-Yahoo, ex-Google en ex-Uber) vertelt je in haar boek hoe je een verpletterende indruk maakt op het werk, zonder al te veel inspanning (zie ook The Cooper Review). Ik vatte de meest relevante tips samen, en vulde deze aan met tips speciaal voor online marketeers. Zo kun jij als jong digitaal talent indruk maken op iedere collega.

1. Gebruik een diagram in presentaties

Bij voorkeur een venndiagram. De inhoud van het diagram mag onzin zijn. Je collega’s zullen vanzelf gaan discussiëren zijn over wat de labels van het diagram zouden moeten zijn. Zodra jullie het daarover eens zijn kunnen jullie door naar het volgende onderwerp. Want het gezamenlijk opstellen van een diagram is belangrijker dan er iets mee doen.

 

Om slim te lijken op je werk teken je een Venn Diagram

Teken een Venn Diagram (bron: The Cooper Review)

 

2. Herhaal wat een collega zei, maar in andere woorden

Als iemand zegt ‘25% van de bezoekers klikt op deze knop’, herhaal jij, langzaam en nadenkend: ‘Hm, dus een kwart van de bezoekers klikt op de knop’. Iedereen zal instemmend knikken, onder de indruk van hoe snel je alles oppakt. En zich afvragen welke conclusie jij direct hebt getrokken. Daar hoef je uiteraard niets inhoudelijks over te zeggen, want je laat gewoon je collega weer terug aan het woord.

 

3. Vraag je collega via de mail om een update over een project

Zo kom je proactief over. Bijdragen aan een project hoeft dan niet, maar het lijkt toch alsof je er mee bezig bent.

 

4. Meetings? Organiseer een skype call

Zo laat je zien hoe ‘digital’ je bent, dus niemand zal dit een probleem vinden. Ook al weet iedereen dat je tijdens zo’n call veel te veel tijd kwijt bent aan checken of iedereen ingebeld heeft, microfoons opnieuw instellen en stiltes laten vallen omdat je verwacht dat anderen iets willen zeggen. Dit geeft jou de gelegenheid om tijdens een meeting te Googlen waardoor je beter kunt doen alsof je snapt waar het over gaat.

 

5. Zorg tijdens een presentatie voor mooie slides

Gebruik mooie visuals, smaakvolle animaties en weinig tekst. Een slide met één woord (het liefst een nietszeggende term) werkt hierbij altijd goed. De meeste van de aanwezigen zullen toch te druk zijn met hun eigen mail wegwerken om goed naar je te luisteren. Ze zullen er bij het zien van mooie slides direct van uit gaan dat de inhoud wel goed moet zijn.

 

Om slim te lijken op je werk teken je een Venn Diagram

Wat mensen echt doen tijdens meetings (bron: The Cooper Review)

 

6. Strooi met hippe marketing termen

Marketeers zijn er goed in om termen te verzinnen die uiteindelijk niemand écht begrijpt. Of om de Engelse vertaling te gebruiken voor saaie Nederlandse termen. Het trendwoord van het moment is natuurlijk ‘growth hacking’. Geen zorgen, je hoeft niet te weten wat de termen betekenen. Niemand zal je er naar vragen, uit angst zelf dom over te komen. Voor inspiratie, lees mijn andere blog over jeukwoorden in de online marketing.

 

7. Schaf een Macbook aan

Apple straalt ‘digital native’ uit. Daarnaast is het een handig excuus voor als je je werk niet af hebt. Documenten die je niet kunt openen. Video’s die niet afspelen. Programma’s die niet werken. En moet je met je MacBook een meeting leiden, dan win je toch weer 5 minuten extra met een koppelstukje zoeken voor de VGA-kabel.

 

8. Vraag of er al na is gedacht over “mobile” en “meetbaarheid”

Als er een nieuwe campagne of webpagina bedacht wordt, vraag of ze al hebben nagedacht over hoe dit schaalt naar mobiel. Want mobile first. En meten is weten. Omdat jij het genie bent dat aan deze punten denkt, hoef je ook niet met de oplossing te komen. Nu is de beurt aan je collega’s.

 

9. Leg dan ook altijd en overal je mobiel op tafel

En vraag bij nieuwe locaties altijd het eerst om het wifi wachtwoord. Als digital talent/millenial word je geacht online savvy te zijn. En bij dat imago hoort nou eenmaal die smartphone verslaving. Als je niet in paniek raakt als je telefoon bijna leeg is, zal niemand je serieus kunnen nemen.

 

Het tech-savvy image van Millenials (bron: Beyond.com)

Myrna Pruijn

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn