AVG-Proof? Maak je maar vast klaar voor de EPV!

technicaldifficulties-blog

BLOG | Sinds 25 mei 2018 is de AVG-wetgeving (algemene verordening gegevens bescherming) van kracht gegaan. Inmiddels weet iedere online marketeer dat we rekening moeten houden met de AVG, maar wist je ook al dat er een vernieuwde privacywetgeving EPV (E-Privacy Verordering) komt? In deze blog neem ik je mee wat de EPV betekent en waar je als online marketeer rekening mee moet houden. Lees je mee?

De Termen AVG en EPV
AVG – is voor de verwerking van alle persoonsgegevens en heeft ten doel de privacy rechten van EU burgers te versterken. De AVG vervangt de (WBP) Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens.

EPV – (E-privacy verordening) regelt de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van telecommunicatiediensten, zoals Whatsapp en Facebook. De EPV vervangt de telecommunicatiewet.

Verschil in wetgeving
Op dit moment is de EPV nog niet van kracht, maar er bestaat wel al een op goedkeuring wachtende conceptversie. De verwachting is dat de wetgeving rond mei 2020 van kracht zal gaan.

De AVG is een ‘algemene wet’ en de EPV is een ‘bijzondere wet’. De wetgeving zegt dat de ‘bijzondere wetgeving’ boven de ‘algemene wet’ gaat. Dat betekent dus dat de EPV-wetgeving straks boven de AVG wetgeving gaat.

Wat heeft de EPV voor invloed op jou als online marketeer?
Juist de EPV heeft veel invloed in het werk van jou als online marketeer, omdat het specifiek gaat over online marketingkanalen. De EPV is een verfijning op de AVG met betrekking tot welke verplichtingen en regels er zijn rond dataverwerking. Momenteel zijn er twee discussies die zeker invloed zullen hebben op ons vakgebied, namelijk de cookiewetgeving en de discussie omtrent locatie van telefoons.

Cookies – In sommige gevallen ben je verplicht om cookies te accepteren, wil je toegang krijgen op de website. De bezoeker heeft dan alleen toegang tot het bezoeken van de website, mits de desbetreffende organisatie het bezoekersgedrag mag tracken. De huidige discussie binnen de EPV gaat over deze verplichte cookies en of het eigenlijk wel is toegestaan. En wat gebeurt er met de data van de bezoekers? Mogen organisaties deze inzetten voor commerciële doeleinde? Het gevolg voor ons als marketeer kan zijn dat we geen verplichte cookies meer mogen plaatsen, waardoor de mogelijkheden van re-marketing beperkt worden.

Telefoon locaties – De andere discussie gaat over de vraag of het is toegestaan om locaties van telefoons op te vragen. Dit zal voor marketeers weer gevolgen hebben tot het gericht adverteren op bijvoorbeeld Facebook.

Wat kan je nu al doen?
Allereerst moet je er rekening mee houden dat er nog veel discussie is omtrent de EPV-wetgeving. Maar een ding is zeker: de nieuwe EPV-wetgeving gaat er komen en heeft zeker invloed op je dagelijkse werkzaamheden als online marketeer. Voor nu is het belangrijk om de ontwikkeling van de EPV-wetgeving op de voet te volgen en ervoor te zorgen dat je als organisatie aan de AVG-voorwaarde voldoet, zodat de stap van AVG-proof naar EPV-proof gemakkelijk zal worden! Mocht je vragen hierover? Stuur me een mailtje naar romain.prins@schaalplusser.nl

Digital Marketing Talent Romain

Romain Prins

Hoi Romain Prins hier. Ik ben Digi talent bij Schaal+ en ik werk momenteel voor Duxxie. We werken in de zorg en de AVG staat bij ons hoog in het vaandel. Mocht je vragen hebben over online marketing of de EPV? Stuur me een bericht op romain.prins@schaalplusser.nl