Beter goed bedacht dan slecht gejat: hoe je als bedrijf je relevantie behoudt

Hoe relevant is jouw bedrijf

BLOG – Kennen jullie Nokia nog? In de jaren ’90 had iedereen een Nokia 3210 waar je het ultiem nostalgische spelletje ‘Snake’ op kon spellen. Nokia was DE marktleider van de mobiele telefonie in 2001. Enkele jaren later ontsloeg Nokia 10.000 werknemers en sloot de laatste Finse fabriek. Onder andere Apple en het besturingssysteem Android hadden zo de plaats van Nokia als marktleider ingenomen. Hop, 1, 2, Nokia doet niet meer mee.

Hetzelfde gebeurde met Kodak. De pionier op het gebied van fotografie. Opgericht in 1880 en maakte fotograferen mogelijk voor het brede publiek. Kodak was, net zoals Nokia, de marktleider in zijn branche. Totdat de digitale fotografie om de hoek kwam kijken. De kleine bedrijven Canon en Nikon versloegen Kodak genadeloos in deze ontwikkelingen. En tot de dag van vandaag zijn Canon en Nikon nog altijd een van de grootste in hun sector.

Een meer recenter voorbeeld is natuurlijk het retail concern V&D. In december 2015 was het duidelijk dat het bedrijf niet langer het hoofd boven water kon houden. Hoe kan het dat zulke stevige merken ten onder gaan? Ze waren niet meer relevant. Ze hadden niet goed door wat de verlangen en frustraties waren van hun doelgroep en konden nieuwe ontwikkelingen niet bijhouden.

In de afgelopen jaren volgden technologische ontwikkelingen elkaar steeds sneller op en werden ook steeds sneller geadopteerd door de grote massa. Telefonie duurde ongeveer 35 jaar voordat het merendeel van de maatschappij het in gebruik nam, televisie 26 jaar, mobiele telefonie 13 jaar en het internet 7 jaar.

 noodzaak van meegaan met de tijd_technologische ontwikkelingen

Aanpassingsvermogen is belangrijk

Nieuwe ontwikkelingen als AI en AR zullen nog minder tijd nodig hebben om volledig opgenomen te worden door de maatschappij. Doordat deze ontwikkelingen elkaar zo snel opvolgen, is het van belang dat een bedrijf hier op weet te anticiperen. Hoe sneller de technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen en geadopteerd worden door de massa, hoe sneller een bedrijf moet anticiperen op deze veranderingen. Zoals Charles Darwin ooit heeft gezegd: niet degene die het sterkst of het meest intelligent is overleeft, maar diegene die zich het best kan aanpassen aan veranderingen.

Sommige bedrijven hebben dit wel begrepen. Kijk bijvoorbeeld naar een Apple die de iPad op de markt bracht. Door goed te kijken naar hun gebruikersdata zag Apple dat men de mobiele telefoon steeds meer ging gebruiken voor mobiel internet en minder voor bellen. Tegelijkertijd was het ook een frustratie dat veel websites niet fijn waren te bekijken op zo’n kleine telefoon. Door te kijken naar het gedrag van hun gebruikers en hun frustraties kon Apple een product op de markt brengen dat perfect in de behoefte van hun gebruikers kon voorzien.

Picnic: alles online

Picnic heeft ook kaas gegeten van het moderne ondernemerschap. Picnic is een online boodschappen bezorgservice. Het is een enorm succes en ze nemen langzaam het hele land over. Net zoals Apple heeft Picnic de data van hun doelgroep goed bestudeerd. Daarbij hebben ze geleerd welke frustraties mensen hebben bij het doen van boodschappen en weten ze waar hun doelgroep blij van wordt. Met die data heeft Picnic een online supermarkt geopend. Omdat ze enkel online te vinden zijn en geen offline winkel hoeven te financieren, kunnen ze de boodschappen goedkoper aanbieden. Bij het bestellen van je boodschappen kun je een tijdvak van een uur aangeven waarbinnen zij jouw boodschappen komen bezorgen. En op de dag zelf weten ze dit tijdvak te vernauwen tot een kwartier. Daarbij kun je een uur van tevoren je boodschappen ook nog live tracken in de app. Daarbovenop zijn de karretjes ook nog eens elektrisch (lekker duurzaam) en smal, zodat ze makkelijk te parkeren zijn en op de stoep kunnen rijden (geen vertraging).

Het wordt tijd dat alle bedrijven op deze manier gaan denken. Weg met de meningen en lange besluitvorming en laat data voor je spreken. Valideer je producten en diensten bij je doelgroep. Alleen zo kun je als bedrijf relevant blijven.

Digital Marketing Talent Lotte de Groot

Lotte de Groot

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn