De trend van 2018: Mobile first

mobile-first-1

BLOG – Mobile first zit er al een tijdje aan te komen: 1.2 miljard mensen gebruiken internet via hun telefoon. Maar wat houdt mobile first nou precies in? Waarom is het belangrijk om mobiel optimaal te zijn? En hoe optimaliseer je je website voor mobiel gebruik? In dit artikel ga ik deze vragen beantwoorden zodat je precies weet wat je moet doen om je website klaar te stomen voor mobiel gebruik.

Wat is mobile first?

Op dit moment gaat 45% van het internet gebruik via desktop, 38% via mobiel, 14% via tablet. En 57% van je gebruikers komt het eerst via mobiel in contact met je merk. Mobile first is de term voor de aanpak vanuit de marketeer, waarbij je er vanuit gaat dat je bezoekers mobiele gebruikers zijn. Je bouwt je website daarom eerst voor mobiel gebruik en daarna pas voor andere devices. In 2018 gaat dit alleen maar belangrijker worden, want Google gaat kijken hoe je website het online doet en als je bijvoorbeeld een te langzame website hebt, daal je naar beneden in de ranking.

 

Er zijn twee soorten mobiel verkeer, wanneer iemand tijd neemt om te surfen of wanneer iemand verveeld is. Wachtend op een afspraak, thuis op de bank, in de bus: dit soort momenten heten micro momenten. Hierbij scrollt iemand meer onbewust dan bewust. In beide gevallen is het belangrijk dat de gebruiker een optimale ervaring heeft. Het zien van dezelfde versie van een website op een mobiel device, als op een desktop device is niet ideaal. Het is vaak onduidelijk doordat het niet gemaakt is voor mobiel gebruik. Je bezoeker is daardoor continu aan het inzoomen en uitzoomen op zijn of haar mobiel om ook maar een goed beeld van de website te krijgen. Hiermee verlies je veel potentiele klanten en dat wil natuurlijk niemand!

 

Wat zijn je opties?

Er wordt vaak gesuggereerd om een responsive website te maken. Hierbij reageert je website op de schermgrootte van de gebruiker. Dit is een goed alternatief voor een mobiele desktop versie, maar vaak wel een dure optie. Nog een nadeel is dat de informatie onder elkaar valt, waardoor belangrijke informatie weg kan vallen. In de afbeelding hieronder word weergegeven hoe een responsive website reageert per scherm.

Een andere mogelijkheid is om een aparte website te maken voor desktoptablet en mobiel. Dit gebeurt in de code van je website en daarbij kan een webdeveloper je prima helpen. In dat geval ziet een gebruiker via een mobiel device een andere versie van jouw website, dan een gebruiker via een laptop device.

Links zie je wat er gebeurd wanneer een website een desktop versie weergeeft op mobiel en rechts zie je een geoptimaliseerde mobiele website.

Een minder genoemde, maar eentje die we zeker in de gaten moeten houden, is de progressive web app (PWA). Deze vorm van een website is vergelijkbaar met een zogeheten native app (de applicaties op je telefoonscherm) De PWA is een app die je vanuit een webbrowser bereikt, hierna kan je de website bookmarken en fungeert deze als een native app op je thuisscherm.

Hoe maak je een mobiele website?

Als je een mobiele versie van je website wil maken, is het belangrijk om van de klantbehoefte en de schermgrootte uit te gaan. Denk aan wat jijzelf vaak vervelend vindt bij het bezoeken van websites via je mobiel, dit helpt bij het bedenken wat wel en niet handig is voor jouw website. Daarnaast is het essentieel om te bedenken wat de belangrijkste actie of informatie is, die de website moet weergeven. Omdat gebruikers tegenwoordig zo snel en zo goed mogelijk geholpen willen worden, dien je hiervan uit te gaan. Als je dit namelijk weet, is het makkelijker om te bepalen waar je op moet letten tijdens het ontwerpen van je website. Hierdoor presenteer je de informatie snel, goed en bruikbaar voor je gebruiker. Onthoud dat je website simpel, duidelijk en consistent moet zijn. Er zijn veel mogelijkheden die je kan gebruiken, zoals een directe link naar navigatie en bellen, gebruik deze dus ook!

 

Een voorbeeld hoe je een mobiele website kan indelen ten opzichte van een desktop versie.

Dat mobiel gebruik stijgt is duidelijk, maar ben jij er als organisatie ook klaar voor? Onthoud dat je van de klantbehoefte moet uitgaan en pas als je deze goed in kaart hebt, kan je duidelijk, consistent en simpel de informatie bieden. Of deze nou als PWA, responsive website of mobiele versie wordt ingericht. Heb je vragen over hoe je je website mobiel klaar moet maken? Stuur mij gerust een bericht: amyhehemann@schaalplus.nl of link met mij via LinkedIn!

Digital Marketing Talenten Amy Hehemann

Amy Hehemann

Digital talent bij SCHAAL+ | Altijd in om uiteten te gaan | Een grote liefde voor sport en reizen | Vind zichzelf stiekem een nerd |