Detachering: Dé start van je digitale loopbaan

BLOG – Je komt net uit de collegebanken gerold en moet op zoek naar een baan. Als online marketeer zijn de mogelijkheden eindeloos: het is een breed vakgebied en groeit nog steeds keihard. Maar de kans is groot dat je meer ervaring hebt met Instagram en Tinder dan met SEA, SEO en content marketing. En de kans is nog groter dat je geen idee hebt welk type bedrijf bij je past. Dan is detachering de oplossing. 

Wat is detachering?

Detachering. Het lijkt natuurlijk gewoon een jeukwoord voor uitzendkracht. En het principe dat je ‘uitgeleend’ wordt door je werkgever (detacheringsbureau) aan een ander bedrijf is hetzelfde als bij uitzendwerk. Toch is detacheren voor jou als starter een stuk voordeliger dan uitzenden. Je kunt niet zomaar ontslagen worden en je krijgt per maand uitbetaald in plaats van per uur. Vaak verdien je beter en krijg je ook nog betere arbeidsvoorwaarden (denk aan een lease auto of opleiding) (al is dat tweede misschien minder belangrijk als je net klaar bent).

 

Detachering: De proeverij van de arbeidsmarkt

Ik kan niet kiezen. Ik ben zo iemand die in een restaurant het liefst van alles een beetje proeft. Nog voor ik mijn hoofdgerecht voor mijn neus heb, zit ik al met mijn vork in die van mijn vriend te prikken. Dat maakt detachering voor mij ideaal: je kunt bij verschillende bedrijven even proeven. Hoe is de cultuur, hoe zijn de collega’s, hangt er een fijne sfeer en kan ik me vinden in de manier van werken? Naast het bedrijf, ontdek je ook inhoudelijk snel wat je leuk vindt. En wat je niet leuk vindt. Geen overbodige luxe als online marketeer.

Maar je doet ook snel veel werkervaring op. Met verschillende projecten, teams en specialismen. Goed voor jezelf, en voor je c.v. Want waar mensen eerder met allround – maar beperkte – kennis van online toch relatief simpel aan de bak kwamen, wordt er nu steeds meer van sollicitanten gevraagd. Je zult actuele vakgerichte kennis moeten hebben, en het liefst één of twee specialismen.

 

Detachering als concurrentievoordeel

Hoogopgeleiden die echte kennis hebben van verschillende disciplines binnen digitale marketing zijn zeldzaam. De meeste functies worden steeds verder opgesplitst: de social media marketeer wordt de social advertiser en de community manager. Daardoor worden de meeste mensen pure specialisten. Het is lastig om ervaring op te doen met verschillende domeinen zonder te gaan ‘jobhoppen’. Detachering maakt dit mogelijk.

 

Wanneer is detachering iets voor jou?

Flexibiliteit is súperbelangrijk als je gedetacheerd wordt. Om de zoveel maanden moet je weer wennen aan een nieuwe functieomschrijving en een nieuwe omgeving. En je bent iedere keer weer een buitenstaander. Maar dat kan ook fijn zijn. Niet meegesleept worden in de drama en politiek van de werkvloer, en je gewoon bezig houden met digitale marketing. Door de beperkte tijd – en je relatief hoge prijskaartje – heb je vaak de vrijheid om dingen naar je toe te trekken waar je goed in bent (en die je leuk vindt). En de dingen te laten liggen waar je geen zin in hebt. Dit vraagt wel durf en goede communicatie. Je moet dus sterk in je schoenen staan, of daarin goede begeleiding krijgen van je werkgever.

Is het dus alleen maar lang leve de lol? Nee, maar zoals alles: het is wat je er zelf van maakt. Ik zeg maar zo: (van) Detacheren kun je leren.

Myrna Pruijn

Digital talent bij SCHAAL+ | Houdt van computers en collega’s | Wordt weer even kleuter met Snapchat filters | Altijd op zoek naar (internet)verbinding, dus link gerust op LinkedIn