De volgende stap na de digitale versnelling: digitaal excelleren

Masterclasses2

BLOG | Je herkent het vast wel, iedereen heeft het er over. Na de corona periode komen we in het “nieuwe normaal” of de “1,5 meter maatschappij en economie”. De aanleiding is minder leuk, het corona virus heeft geleid tot veel veranderingen in ons leven.

De digitale versnelling

Nadat we als marketing- en communicatieprofessional of ondernemer gedwongen werden om “anders” te gaan werken, raakten we als maatschappij en mens in een digitale versnelling. Op zich niet slecht. Toch geef ik in mijn Digital Insights, die ik jaarlijks schrijf, al aan dat er meer mogelijk is met digitalisering dan we nu doen. Daarnaast beargumenteer ik dat de adoptie van nieuwe technieken wordt vertraagd door onze weerzin tegenover verandering. In de huidige situatie hadden we geen keuze: we móésten veranderen. Ik geef hiervan een paar voorbeelden van opvallende digitalisering:

  • Websites die nu heel erg snel goed en operationeel zijn.
  • Onderwijs online, docenten kunnen het wel en scholen hebben wel de mogelijkheden.
  • Thuiswerken bij organisaties die pertinent tegen thuiswerken zijn.
  • Online vergaderen, pitchen, gesprekken voeren, informatie uitwisselen, acquisitie, eigenlijk gaat het allemaal door.

 

Dit zijn slechts een paar voorbeelden uit een lange rij die de digitale versnelling laten zien. We zijn heel creatief!

Van volgende versnelling naar continuïteit

Na een aantal weken hebben we de digitale versnelling omarmd en moeten we als organisatie, maatschappij, economie of professional verder. We merken dat de snel opgestarte voorbeelden uit de digitale versnelling niet allemaal even effectief zijn. Je mist toch in een aantal gevallen bijvoorbeeld het menselijke overleg, het sociale contact, het elkaar even in het “echt” zien.

Dit is ook de fase waarin we ons moeten transformeren van versnelling naar continuïteit. Continuïteit van onze onderneming, onze marketing, onze professionaliteit. Kortom we zoeken naar nieuwe en andere business modellen en verdienmodellen. Iets wat we al jaren roepen maar nu opeens moeten. Dan zien we:

  • Ondernemingen die online sterker worden en omzet genereren uit andere kanalen.
  • Professionals die binnen de organisatie het business model daadwerkelijk aanpassen. Denk aan horeca, retail en andere branches. Het is te veel om ze allemaal op te noemen.
  •  Branches die juist opleven in het nieuwe normaal.

 

Via de digitale versnelling naar digitaal excelleren

Ervan uitgaande dat de maatschappij in het nieuwe normaal weer vrij kan bewegen en ondernemen zal de post corona tijd anders zijn dan de pre corona tijd. De mate waarin dit het geval zal zijn is nu natuurlijk nog niet te voorspellen. Een aantal vragen:

  • Vliegen we nog wel even op en neer naar een grote stad in Europa om te shoppen?
  • Zijn restaurants nog wel even “normaal” of wordt het anders?
  • Kunnen we nog naar evenementen en theater of moeten we rekening houden met een digitale component?

 

Om in te spelen op de antwoorden op deze vragen is het nodig om digitaal te excelleren. Andree voorbeelden waarbij dit voortgezet kan worden zijn:

  • Robotisering in veel branches kan er voor zorgen dat we worden geholpen door een aantal robots. Dat kan zijn in retail, evenementen tot en met de zorg. Deze kunnen in elk geval geen corona overdragen. Slecht voor de werkgelegenheid? De inzet van mensen wordt anders, functies worden rollen en we hebben andere ondersteuning nodig.
  • In de 24-uurs economie gaan we in de post corona tijdperk ook 24 uur open. Van pretpark tot winkel, van kantoor tot overheidsdienst. Een deel wordt uitgevoerd door digitalisering en ICT, een deel door mensen. Denk aan prijsdifferentiatie bij bezoek pretpark in de nacht of overdag en denk aan tijdslots.

 

Het is maar een voorbeeld voordat je tijdens het lezen al punten gaat noemen waarom iets niet kan. Deze voorbeelden kun je zelf ook herleiden wanneer je een aantal punten als fundament neemt:

  • Denk vanuit de behoefte van de klant.
  • Zorg dat je de mogelijkheden kent die digitalisering biedt.
  • Durf buiten de lijnen te kleuren en te denken.
  • Neem het nieuwe business model als uitgangspunt.
  • Experimenteer met de nieuwe mogelijkheden.

 

Het doorvoeren van deze punten die het fundament vormen worden geremd door:

  • Ons gedrag om niet te willen veranderen.
  • Niet denken vanuit de klant.
  • Denken vanuit de functies en niet vanuit rollen.
  • Het huidige normaal willen vast houden.
  • Geen creatieve mensen om je heen hebben.

 

Wil jij ook digitaal excelleren?

Als professional en ondernemer wil je wel verder. Het is vaak best complex om de keuzes te maken of zelf de oplossingen te zien. Daar kunnen we als SchaalX en SCHAAL+ bij helpen. In deze tijden kunnen we het samen klaren. Heb je vragen over:

“Hoe ontwikkel ik voor mijn organisatie een nieuw business model of verdienmodel?”

“Ik mis capaciteit van jonge professionals of juist mediors of seniors?”

“Jouw mensen inspireren en meenemen naar nieuwe en andere vormen van marketing, design en communicatie?”

“Gewoon eens sparren over de mogelijke ontwikkelingen voor jou als professional of jouw organisatie?”

“Het uitvoeren van een marketing, communicatie of design experiment.”

Neem contact met ons op en we staan je te woord, zoeken samen met je naar een oplossing en je kunt weer verder.

Enkele voorbeelden hoe we mensen verder geholpen hebben:

  • Het structureren en vernieuwen van marketingstrategie via een incompany teamtraining online;
  • Het ondersteunen van productontwikkeling door designers, online gesprekken en intake, digitale onboarding.
  • Het uitwerken van een cross media strategie voor een uitgeverij, van onderzoek naar ontwikkelen van klantprofielen en journeys;
  • Het bouwen en samenstellen van webinars die nu gebruikt worden door veel mensen binnen de organisatie;
  • Het ontwikkelen van nieuwe business strategie;
  • Het bieden van ondersteuning bieden bij crisiscommunicatie.

 

We staan dus niet stil en kunnen jou ook helpen. Wil je een keer sparren? We denken graag met je mee!

“It is not the strongest of species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change” – Charles Darwin

Ment Kuiper

Manager Programma en Trainingen

ment.kuiper@schaalplus.nl