Durf te experimenteren!

SCHAALPLUS-3936

Regelmatig krijg ik vanuit onze opdrachtgevers de vraag voor inzet van een professional, vast en tijdelijk, waarbij gevraagd wordt of ik iemand kan zoeken die voldoet aan de vereiste ervaring, juiste opleiding, vaak het liefst met ervaring in de branche, bij voorkeur met minimaal 5 jaar ervaring op dezelfde soort inhoudelijke opdracht, enzovoort! Je kent het wel. Iemand die direct aan de slag kan en zonder enige begeleiding direct een bepaalde waarde in het bedrijf kan toevoegen.

Zat interimmers die dat kunnen en ook zijn er zeker kandidaten die vanuit dienstverband bij pensioenfonds A wel willen overstappen naar pensioenfonds B om hetzelfde te gaan doen. Vaak gewoon om praktische redenen als dichterbij huis, meer geld. U vraagt, wij draaien. Leuk? Ja, want je kan twee partijen blij maken. Vernieuwend? Nee, de professional doet z’n kunstje, want dat doet hij of zij al jaren. De opdrachtgever blij, want klakkeloos wordt het werk gedaan, precies zoals het hoort en altijd al gaat. Ik begrijp dat in veel situaties zeker wel, maar ik gun beide partijen ook wat anders, namelijk verandering en lef. Experimenteer!

Transformeren is ook lef tonen

Met name waar bedrijven volop in de digitale transformatie zitten, de arbeidsmarkt voorlopig nog krap is en de corporates niet altijd het meest hippe imago hebben en bedrijven vaak aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt missen,  denk ik ook dat je moet durven en uitdagen om mensen aan je te binden. Digitale transformatie gaat immers niet over technologie, maar over verandering. De frisse blik van buiten, een andere kijk op de business, iemand die niet routinematig hetzelfde gaat doen: het  levert nieuwe inzichten op en draagt naar mijn idee op den duur veel meer bij aan de bedrijfsdoelstellingen.  Dat is eng, vraagt lef en als inhurende manager zal je ook een goed verhaal moeten hebben om vreemde blikken van binnenuit de organisatie te kunnen counteren. Mijn advies is altijd om op het voordeel van kruisbestuiving van kennis en achtergrond te gaan zitten, anders denken en vooral ook de ruimte te vragen om een keer op kleinschalige wijze te experimenteren. De angst dat iemand iets niet zou kunnen, durf ik zeker te weerleggen als je maar goed kijkt naar het hele plaatje, de combinatie van hard en soft skills. En lef!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Voor innovatie hebben organisaties een continue verandering en vooruitgang nodig. In feite zou je willen dat een organisatie zich tot een perpetuum mobile transformeert. Juist nu in het digitale domein. Daarom is het fijn als je nieuwe mensen kan onboarden die op een andere manier naar de business kijken.  Daarnaast moeten organisaties ook faciliteren dat eigen mensen kunnen veranderen. Doorbreek het patroon en rouleer op vakdisciplines waar het kan, faciliteer de medewerkers daarin.  

We zien in de praktijk bijvoorbeeld dat de young professionals uit ons SCHAAL+ programma uitdagingen aangaan waar marketeers in vaste dienst omheen lopen. Projecten waar ze op basis van ervaring geen achtergrond voor zouden hebben, op papier. Het is vaak gewoon een kwestie van durven en doen!  Bij één van onze opdrachtgevers wilden geen van de vaste customer journey experts een chatbot experiment oppakken, ze hadden het al druk genoeg en, was het argument, ‘dat is toch niets voor ons’, ‘die techniek is nog niet ver genoeg’. Inmiddels draait de chatbot en zien ze het gebruik per dag een vlucht in aantallen nemen. En dat de techniek niet ver genoeg was, is onzin, de techniek ontwikkelt zich sneller dan de gemiddelde marketeer kan bijhouden, dus kan je maar beter zorgen dat je bijtijds aan boord bent in dit soort trajecten om bij te blijven. Daarnaast zien wij dat door ‘gewoon’ te doen, weliswaar met de juiste begeleiding,  op zowel inhoud als coaching, het klusje geklaard wordt!

Continue ontwikkeling

De medewerker, of deze nu tijdelijk of vast aan boord is, moet zichzelf blijven uitvinden omdat het werk door technologische ontwikkelingen steeds blijft veranderen, niet alleen in de vorm van training en coaching, maar ook door uitdagingen aan te gaan die buiten de comfort zone liggen. Mijn ervaring is overigens dat zzp’ers relatief weinig investeren in hun eigen ontwikkeling, eigenaardig omdat ondernemen ook betekent dat je jezelf dient te blijven ontwikkelen. Mijn oproep aan deze categorie is echt te investeren in kennis en kunde, anders word je ingehaald als dat niet al is gebeurd. 

Kortom, neem de sprong in het diepe, toon lef en maak eens een andere keuze voor een professional die je misschien normaliter niets eens had uitgenodigd voor een gesprek. 

Zoals Darwin al zei: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.”

Misschien een hoop open deuren, maar laten we hopen dat ze nu ook open blijven staan!

Victor Groothoff Commercieel Directeur Schaal+

Victor Groothoff

Commercieel Directeur SCHAAL+