E-mailmarketing: 4 aandachtspunten voor we het jaar afsluiten

blog_michiel_email-e1481029962283

BLOG – Afgelopen donderdag was ik samen met SCHAAL+ collega’s bij Digital Marketing in 1 day. Een heel boeiende dag waarin we werden overspoeld door kennis uit de branche. Gezien ik bij mijn huidige opdrachtgever veel bezig ben met mailings, was de presentatie ‘E-mailmarketing Best Practices voor meer conversie’ van Copernica voor mij één van de hoogtepunten van de dag.

Nu ik weer helemaal op de hoogte ben van de laatste ins- en outs, wil ik deze informatie natuurlijk niet alleen voor mezelf houden. Sharing is caring enzo. Waar moet je op letten als het aankomt op e-mailmarketing? Ik vat het voor je samen in 4 punten.

  1. Mobile first

    Het is voor niemand een verassing dat mobile een steeds grotere rol speelt in het leven van de gemiddelde consument. Zo wordt meer dan de helft van alle mail gelezen op de smartphone. Daarom: zorg eerst dat je mailing goed wordt weergegeven op mobiel, daarna volgt de rest. Leuk weetje: Google is momenteel bezig met uitrollen van ‘CSS media queries’ binnen Gmail. In gewone mensentaal: binnenkort worden mails in Gmail perfect weergegeven in het formaat van het apparaat van de lezer, responsive dus.

 

  1. Personaliseer!

    Relevantie klikt. En schieten met hagel is ook ‘helemaal 2015’ in e-mailmarketingland. Daarom is het belangrijk om je klant beter te leren kennen, om vervolgens zo relevant mogelijk te kunnen zijn. Dit begint bij het verzamelen van data van je bijvoorbeeld je CRM-systeem, klantenservice of website. Een vervolg zou zijn om dit profiel verder uit te bouwen door in mailings zelf vragen te stellen over interesse of deze te analyseren per klant. Hoe relevanter, hoe beter!

 

  1. Lekker contextual

    Pas je mail ook aan op de situatie van de ontvanger. Met andere woorden: breng de juiste content op het juiste moment. Een voorbeeld hierbij is een link naar een app in plaats van een website als je klant je mails op de smartphone opent. Of gebaseerd op locatie, waarbij het dichtstbijzijnde filiaal wordt getoond in je mail. Dit alles zorgt voor een goede gebruikerservaring, jij denkt tenminste wél mee met die klant.

 

  1. Nu ff niet

    Niet iedereen heeft dezelfde mediabehoeften. Laat de klant daarom keuzes maken in bijvoorbeeld frequentie waarin je mailt. In dit geval laat je je klant kiezen tussen dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven. De één is nu eenmaal wat meer geïnteresseerd in je product of dienst dan de ander. En beter eens in de maand content waar de klant op zit te wachten dan dat hij zich uitschrijft voor al je mailings, toch?

Michiel van Vliet

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn