Een beeld zegt meer dan 1000 woorden: de toekomst van stories

beeld-meer-dan-1000-woorden-toekomst-van-stories

BLOG – Een vriendin van mij bij een whatsappje van meer dan 10 woorden: “Teveel tekst, laat maar”. Met de komst van stories verandert je camera in je toetsenbord. Lezen wordt teveel moeite. En typen al helemaal.

Even snel een foto en met een gevatte caption of filter. Of een voice berichtje inspreken. Het is sneller, leuker én brengt de boodschap beter over. Snapchat, Instagram Stories, Facebook Stories, Whatsapp Status, Messenger Day en nu zelfs Twitter Moments: stories zijn je nieuwe newsfeed. Wat betekent dit voor jou als marketeer?

 

Facebook: ‘let your camera do the talking’

“The future of social media will look more like a slideshow than a Word document”

Aldus Techcrunch. De newsfeed van Facebook uit 2006 is achterhaald. De chronologische tijdlijn, met vooral tekstuele statusupdates (want foto’s naar je PC uploaden kostte veel moeite), is nu ouderwets en saai. Snapchat zag dit goed in. Ook Facebook volgde toen ze het stories-format van Snapchat schaamteloos kopieerden naar al hun kanalen. Onlangs volgde ook Twitter met ‘Moments’ en zelfs Google gaat een samenwerking aan met Snapchat.

WAAROM WERKEN STORIES ZO GOED?

Je deelt geen status meer, maar een verhaal. Leuke, vluchtige momenten leg je vast in foto’s of korte video’s – in staande positie – en deel je meteen met je vrienden. Jouw momenten worden als één lopend verhaal op je tijdlijn gezet en na 24 uur is je ‘story’ weer verdwenen.

  • Stories zijn realtime: dit past in een tijd waar iedereen 24/7 online is.
  • Ze zijn tijdelijk, wat het leuk en effortless maakt:
    geen zorgen over opslag.
  • En waar we eerder alleen de leukste, mooiste en meest memorabele momenten deelden op social, deel je met stories alles wat jou op dát moment bezighoudt. Een grapje, een moment van verveling..
    Snapchat filters maken stories grappig
  • Stories zijn minder openbaar. Niet de hele wereld (ouders bijvoorbeeld) hoeven jouw foto’s te zien.
  • Ze zijn beeldvullend: je ziet op dat moment alleen het verhaal van die persoon, zonder afleiding. Dat maakt ze extra engaging. Instagram heeft sinds 2 weken ook polls in stories, voor nog meer engagement.
  • En filters. Volwassen mensen die gekke bekken staan te trekken naar hun telefoonscherm om een filter te activeren. En dan wordt je hoofd vervormd of verandert je gezicht in een avocaco, lachen joh. Het is een beetje sneu. Maar toch te grappig. Nee, die filters gaan mij voorlopig niet vervelen.

DE TOEKOMST VAN STORIES

Google en Facebook lijken allebei toekomst te zien in stories. Vooral voor nieuws. Zo is Google bezig met “Stamp”: een combinatie van Snapchats Stories en hun eigen Accelerated Mobile Pages. Zo kan nieuws in de vorm van slideshows met video, foto en tekst getoond worden (bron: Wall Street Journal)

Instagram stories

Ondertussen wordt Instagram stories aan de lopende band geupdate: sinds kort bijvoorbeeld met polls in je post. Kijkers kunnen hun stem uitbrengen door op één van de twee opties te klikken. De kleur van je tekst kun je matchen met je foto door middel van een pipetje en je krijgt hulplijnen in beeld als je stickers plaatst.

Een poll maakt je story interactief

Een pipetje voor je tekstkleur

Hulplijnen voor je stickers


Facebook Stories

Ook is Facebook druk bezig met Live stories en trokken ze stories door naar desktop. Daarnaast laten ze sinds een paar maanden naast vrienden, ook publieke figuren toe in je stories. En binnenkort kunnen is de Stories functie voor alle pagina’s (dus ook bedrijven) beschikbaar (Bron: Techcrunch).

Mark Zuckerberg gelooft dat stories een goede voorbereiding zijn op een wereld vol augmented reality. Hij stelde dan ook het Camera Effects Platform open voor developers om filters voor te ontwikkelen. Zuckerberg gelooft dat zodra de benodigde tech er is en developers hier creatiever mee gaan worden, “we’ll be doing much more than just adding fake mustaches to our faces“.

DE KANSEN VAN STORIES

Voor marketeers zijn stories goud. Ze sluiten perfect aan op onze dalende aandachtsspanne en groeiende behoefte aan vlugge, snackable content. Dit heeft Mashable bijvoorbeeld goed begrepen met hun Mashable reels. Ook Frankwatching deelt regelmatig informatieve stories op Instagram. Ik zie wel voor me dat de ‘featured snippet’ in Google straks vervangen wordt door de ‘featured STAMP’. Dat bloggers veranderen in ‘storytellers’. En dat het grootste deel van mijn Whatsapps bestaat uit foto’s en video’s.

Ga aan de slag en bereid jouw bedrijf hier vast op voor.

  • Experimenteer met je collega’s onderling met video’s, brushes en emoji’s. Dit kan ook gewoon in een Whatsapp groep om mee te beginnen.
  • Geef je volgers dagelijks of wekelijks een kijkje achter de schermen bij je bedrijf. Zo hebben wij met SCHAAL+ iedere week ‘De week van’, waarin één SCHAAL+’er je meeneemt in zijn/haar werkweek.
  • Stel vragen aan je volgers met de poll functie. Dit is een laagdrempelige manier voor interactie en co-creatie met je volgers.
  • Onderzoek of je de ‘recent’ sectie op jullie homepage kunt vervangen door stories.
  • Adverteer binnen de stories functie van verschillende platformen.
  • Belangrijk: vertel een verhaal. Een verhaal dat verder gaat dan je product of dienst. (Tip: kijk voor een voorbeeld eens de stories van @missguided of @ikeanederland )

Wil je meer ideeën voor hoe jij stories in kunt zetten voor je bedrijf? Stuur me een email of een LinkedIn berichtje!

Privacy is de sleutel naar succes. Waar wacht je nog op?