‘Een mandarijn is als een A/B test’

BLOG – ‘Ik heb de bloemkool nog van je tegoed. En de broccoli is nog niet akkoord.’ Een doodgewoon telefoongesprek bij Jumbo. Het werken bij een food retailer levert, als je erover nadenkt, hilarische uitspraken op. En het gaat veel over eten. Heel. Veel. Over. Eten. Ook typische online marketing dingetjes krijgen hier nogal een andere lading. Ik neem je graag mee in de leukste voedsel-gerelateerde uitspraken van de afgelopen weken.

‘Een mandarijn is net een A/B test’

Ik overweeg hiervan t-shirts te laten drukken, voor de echte marketing nerds onder ons. Het is namelijk heel erg waar. Voordat je aan een mandarijn begint, weet je nooit of hij echt lekker gaat zijn. En niet te zuur. Of te droog. Of met een pit in ieder partje die je zo discreet mogelijk in je hand uit moet spugen.
Hetzelfde geldt voor online. Wanneer je bijvoorbeeld je website of advertentie aanpast, weet je (bijna) nooit van tevoren of het een verbetering is. Het is een kwestie van uitproberen en zien wat er gebeurt. Dat doe je gedegen met een a/b test. Je toont dan de helft van de mensen de oude versie, en helft de nieuwe versie. De versie die het beste werkt, daar ga je mee verder! Een mandarijn zal nooit meer hetzelfde zijn.

Cookie Pools

Het beeld dat ik bij een ‘cookie pool’ heb, is nog niet die van een doorgewinterde marketeer. Bij dat beeld krijg ik een beetje de giechels. De rest van mijn collega’s lijkt hier geen enkele last van te hebben. Zij praten bloedserieus verder over koekjes en zwembaden. Waar het echt over gaat? Je kent de irritante banners wel, die keer op keer precies dat shirtje tonen dat je graag wilde hebben maar uitverkocht was. Of dat je al had gekocht. Dan zit je dus in de cookie pool van die verkoper, waardoor hij jou opnieuw kan targeten met advertenties.

‘Bounce rate: dat is per ongeluk de verkeerde zak chips kopen’

Stel je de laatste keer voor dat je iets kocht omdat het lekker klonk. De nieuwe smaak van Lays bijvoorbeeld. Je komt thuis, ploft op de bank, graait een paar chippies uit de zak, en ze zijn niet te pruimen. De hele zak kan direct de prullenbak in. Zonde! Dat is de ‘bounce rate’ van je website; je hebt iemand de verwachting gegeven dat ze op jouw site iets konden vinden. Diegene komt op je site, maar vindt daar toch niet wat hij zoekt, dus klikt je site meteen (lichtelijk teleurgesteld) weer weg. Dit moet je proberen te voorkomen: schep óf de juiste verwachtingen, óf verbeter de inhoud van je pagina.

Snackable content

Dit zijn de kattenfilmpjes op Facebook, of de sarcastische E-cards op Pinterest. Je schiet er niks mee op, je wordt er niks slimmer van, maar het kijkt zo lekker weg. Het is de fastfood van de content, waarvan ik verwacht dat het steeds populairder zal worden. De wereld wordt steeds vluchtiger, mensen krijgen steeds meer last van een informatie overload, dus gaan korte en makkelijke content meer waarderen. Bij Jumbo zorgen we dan ook altijd voor informatie die makkelijk wegleest. Ik zal zelf ook proberen mijn volgende blogs in 140 tekens samen te vatten…

Myrna Pruijn

Digital talent bij SCHAAL+ | Houdt van computers en collega’s | Wordt weer even kleuter met Snapchat filters | Altijd op zoek naar (internet)verbinding, dus link gerust op LinkedIn