Emerce Next 2019: dit heb jij gemist!

emerce1_900x400

BLOG – Emerce Next is hét evenement voor leergierige young digital professionals. Van UX-designers tot data analisten, developers, online marketeers en growth hackers: voor ieder discipline was er wel iets interessants te vinden. Kon je er niet bij zijn? Onze Digital Marketing trainees Romain, Arina en Sem waren er wel en praten jou bij in deze blog!

Sessie I – Hoe A.I. het medialandschap van RLT transformeert

Tijdens EmerceNext volgden we de sessie van RTL (Geoffrey van Meer, hoofd data intelligence bij RTL). Deze sessie ging over de digitale transformatie in het medialandschap: hoe RTL het hart en hoofd raakt.

De voorkeur van kijkers verschuift namelijk in toenemende mate naar niet-lineair tv-gebruik. Het gebruik van online streamingsdiensten, zoals Netflix en Videoland, wordt steeds meer mainstream. Een grote uitdaging voor het media- en entertainmentbedrijf RTL Nederland. In zijn presentatie vertelde Geoffrey hoe AI en data-intelligence een steeds grotere rol speelt in de productie en distributie van TV content.

In zijn presentatie benadrukt hij de hoge disruptie in het landschap van media en entertainment. Van het traditionele distributiemodel – waar partners worden gebruikt voor maximaal bereik met geen contact met de eind consument – naar een model waar de klant centraal staat, waarbij je start met de consument en dan relevante content op het juiste moment, via het juiste kanaal aanbiedt.

De autonomie van de consument wordt door de digitale innovaties, zoals spraakgestuurde tech, AI en domotica alleen maar groter. Door herkenning van media consumptiegedrag door middel van AI, kunnen gepersonaliseerde advertenties en recommendations worden aangeboden.

Zoals Geoffrey van der Meer zijn presentatie eindigt:

“RTL is a data-oriented multimedia and entertainment company. Data science drives the quality of content and all platforms are personalized”

Sessie II – Een snelcursus growth hacking

Growth Hacking is hot! Wie weleens op LinkedIn rondkijkt komt regelmatig functies tegen als data-driven growth hacker. Maar wat is dat nou precies, growth hacking? Growth hacking is een relatief nieuwe discipline binnen het digital vak. Het kan het beste omschreven worden als experiment-gedreven marketing waarmee bedrijven in staat worden gesteld om te versnellen. In plaats van planmatig een lineaire marketingstrategie te implementeren, test je met growth hacking in een rap tempo aannames en hypotheses waarmee je bijvoorbeeld een digitale customer journey of conversieratio’s wilt verhogen.

Bij growth hacking draait het allemaal om de juiste mindset. Groei bereik je door een combinatie van gedragspsychologie, data-analyse en creatieve marketing. In de tijd van digitale innovatie is snelheid alles en stilstaan dodelijk. Juist daarom is het belangrijk om growth hacking toe te passen.

In de Growth Hacking Power Session liet Regan Kirk, Growth Marketing Trainer bij Growth Tribe niet alleen enkele voorbeelden zien van growth hacking, hij gaf zelfs een live-demo van growth hacking. In de live-demo liet Regan zien hoe je met handige tools zoals Launchaco, collect.chat en Looka in 5 minuten een volledig functionerende landingspagina met chatbot en zelfs een custom A.I.-gegenereerd bedrijfslogo. Al met al gaf deze sessie ons een inspirerend kijkje in de fascinerende wereld van growth hacking.

Sessie III: How to find Max Verstappen in 200.000 videos within milliseconds

AI (artificial intelligence) is een hot item tijdens EmerceNext event. Zo ook tijdens de presentatie van Geert Vos van Media Distellery. Media Distellery heeft een systeem ontwikkeld waarbij bepaalde software face recognition, speach recognition, object recognition, logo recognition, text recognition en topic recognition uit verschillende media kan halen.

Een voorbeeld: Je typt Max Verstappen en het systeem zoekt in alle geregistreerde media waar Max Verstappen in voorkomt. Dat kan dus op basis van het gezicht van Max, maar ook op basis van tekst waar de woorden Max Verstappen in voorkomen. Je vindt in de resultaten alle content waar je Max ziet, of dat nu op Youtube is of bijvoorbeeld een interview op Ziggo Sport. Ook kun je zien hoe vaak de sponsor van Max ‘’Red Bull’’ in combinatie met Max in de media voorkomt. Een super intelligent product dat in enkele seconde media kan filteren.

Het systeem is interessant voor journalisten om media op te zoeken, maar ook bijvoorbeeld voor corporate organisaties om brand recognition bij te houden. Daarnaast brengt de ontwikkeling ook nieuwe vraagstukken met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan veiligheid. Kun je straks op basis van face recognition makkelijker criminelen opzoeken of overtreedt dit de wet van privacy?

Kortom: een zeer interessante dag met relevante ontwikkelingen. Ga jij binnenkort nog naar een marketing event en wil je zorgen dat je hier alles uithaalt? Stay tuned, want wij delen 10 tips met jou!

SCHAAL+