Geen klanten verliezen? Werk aan de mobiele winkel!

Blog_foto_shopping

BLOG – Onderweg naar huis word ik getriggerd door een advertentie op mijn Facebook tijdlijn. Ik klik erop. Het laden van de pagina duurt lang. Toch wacht ik even. Benieuwd of ze die leuke schoenen nog in mijn maat hebben. Ik zie dat er nog maar één paar beschikbaar is en voeg deze direct toe aan mijn winkelmand. Toch nog even verder rondkijken, maar ik zie geen leuker exemplaar. Terug naar mijn winkelmand en ik druk op bestellen. Dan zie ik het lange contactformulier. Diepe zucht. Moet ik alweer die stomme gegevens invullen. Dat valt niet mee op mijn kleine beeldscherm. Na enige moeite zijn mijn gegevens ingevuld. Volgende stap. Betalen? Hoe zit het dan met de levertijd? Kan ik geen bezorgdatum kiezen? En wat als ze toch niet passen? Ik twijfel, stap uit het winkelmandje en het station van Utrecht Centraal nadert.

Moeilijk terwijl het gemakkelijk kan

Bovenstaande situatie laat zien dat mobiele websites nog lang niet optimaal zijn. Wanneer de bezoeker een slechte ervaring heeft op mobiel, is de kans groot dat er geen aankoop wordt gedaan. Dit wordt tevens bevestigd door verschillende onderzoeken. Meer dan de helft van de bezoekers haakt af vanwege onduidelijkheden over bezorgmogelijkheden of over de levertijd. Het is dus van groot belang dat deze aspecten duidelijk in het bestelproces naar voren komen. Vermijd lange contactformulieren, stel geen onnodige vragen en vul zoveel mogelijk informatie standaard in. Oftewel, maak het eenvoudig en gemakkelijk. Dan is een online aankoop zo gedaan.

Snel op mobiel

De smartphone is altijd binnen handbereik. Daardoor wordt het steeds makkelijker om via mobiel te oriënteren en een online aankoop te doen. Ondanks dat bedrijven het belang van digitale transformatie realiseren, is het een hele klus om veranderingen daadwerkelijk door te voeren. Het raakt namelijk de kern van alle klantprocessen. Kom erachter welke belemmeringen klanten ervaren in iedere stap van de customer journey. Blijf experimenteren en maak processen mobielvriendelijk. Dit device speelt een steeds grotere rol in het online aankoopproces. Daarbij staat snelheid centraal. Snelle websites genereren namelijk meer conversie en zorgen voor tevreden gebruikers. Wat is op dit moment onze grootste irritatiefactor? Juist, een trage website!

Enkel persoonlijke en relevante informatie

Wij zijn gewend geraakt om persoonlijke informatie te delen via het internet en accepteren cookies voor een betere website. Dit resulteert soms in het feit dat we nog weken achtervolgd worden door die witte sneakers. Zelfs als je ze al op je deurmat hebt staan of terug gestuurd zijn. Vet irritant! Wij weten dat bedrijven onze data opslaan. Dan verwachten wij ook dat bedrijven deze informatie nuttig gebruiken. Dat de content die wij te zien krijgen persoonlijk is en relevant op het juiste moment. Dit betekent dat bedrijven slimme keuzes moeten maken in het tonen van informatie. Ze gaan ons herkennen en tonen een pagina op basis van ons gedrag en voorkeuren. Een uitdaging voor bedrijven, maar de verschuiving van content naar context komt eraan!

Alles voor onze klanten

Door vooruitstrevende merken als Coolblue, Albert Heijn en Wehkamp creëren wij een bepaalde verwachting. We raken steeds meer gewend aan het doen van online aankopen of een snelle levering. Van trage websites raken we geïrriteerd en het terugsturen van een onderbroek moet ook geen uren duren. Oftewel, we willen dat het ons gemakkelijk wordt gemaakt. Ook online willen wij herkend worden en een consistente beleving ervaren. Een goede mobiele website is daarbij noodzakelijk. Taken moeten snel uitvoerbaar zijn en onzekerheden moeten worden weggenomen. Maar vergeet vooral niet te blijven praten met zowel je gebruikers als je afhakers. Op deze manier weet je waar de knelpunten liggen, kan een conversie optimalisatie gerealiseerd worden en blijven klanten behouden. Je doet immers alles voor je klant!

Digital Marketing Talent Ingeborg Donker

Ingeborg Donker

Mijn interesse voor online marketing is net zo groot als mijn voorliefde voor een goed glas Merlot op de vrijdagavond. En voor een stuk chocolade (karamel zeezout!) kun je me ook altijd wakker maken. Misschien ben ik ietwat ongeduldig, maar mijn resultaatgerichtheid maakt veel goed. Op dit moment ben ik werkzaam als Digital Marketeer. Right up my alley!