Haal het beste uit jouw social media met deze 8 stappen

Socialmedia (1)

BLOG – Een blog over social media, is dat echt nog nodig anno 2019? Op social media plaats je toch gewoon wat en dan ben je klaar? Nee, dat is dus niet zo. En dit is ook waar het vaak verkeerd gaat. Veel bedrijven maken gebruik van social media, maar doen dit vaak nog zonder een goede strategie. Ook wordt social media nog vaak als ‘een dingetje’ gezien naast de standaard werkzaamheden. Het gevolg is dat de social kanalen niet optimaal benut worden. Dit stappenplan helpt je om je social media goed in te zetten. Let’s kick some ass!

Stap 1: Analyseren
Als eerste is het belangrijk om een analyse te doen van je social media. Denk aan vragen als: op welke social media ben je actief? Hoe vaak post je dan? Is er veel interactie met de klanten? Hoeveel likes/volgers heb je? Wat is de bereikbaarheid? Hoe doe je het ten opzichte van concurrenten? Het doen van deze analyse kan via tools van bijvoorbeeld Coosto of OBI4wan. Ook belangrijk om te maken is een SWOT analyse van de social kanalen. Zo breng je in kaart wat je bedreigingen en zwaktes zijn en kun je hier op inspelen met je strategie. Het is handig hier een format voor op te maken en maandelijks een analyse te doen om te zien hoe het ervoor staat.

Stap 2: Maak duidelijke doelen en ambities
Wat wil je bereiken met het inzetten van social media? Om dit duidelijk te krijgen formuleer je SMART doelstellingen. Drie belangrijk pijlers hierbij zijn: brand awareness, betrokkenheid en conversie.

Een voorbeeld van een goede SMART doelstelling is: “We willen voor Q3 10% meer bezoekers via Facebook op onze website”.

Stap 3: Welke doelgroep willen we bereiken?
Je hebt vast al een doelgroep, maar is deze ook specifiek genoeg voor de social media kanalen? De doelgroep kan misschien nog beter in kaart worden gebracht door binnen je doelgroep segmenten aan te brengen. Zo kan de content beter worden afgestemd op de ontvanger. Segmenteren kan bijvoorbeeld op: leeftijd, geslacht, interesses en klikgedrag.

Stap 4: Welke kanalen kies je?
Op ieder social media kanaal bevindt zich een andere soort doelgroep. Het is dus belangrijk om na te gaan waar jouw doelgroep op social media te vinden is. Ieder kanaal heeft zijn eigen strategie. Ondanks dat het allemaal losstaande kanalen zijn, is het wel belangrijk om de social media kanalen te laten samenwerken. Als je een doelgroep hebt van 80+ en je besluit enkel voor Instagram te kiezen, is dat niet heel handig.

Onderstaande afbeelding is een leidraad om te bekijken welke leeftijdsklasse op welk platform terug te vinden is.


Bron: Newcom Social Media Onderzoek 2018

Stap 5: Welke content ga je plaatsen en wanneer?
Om inzichtelijk te krijgen wanneer je content gaat plaatsen is het maken van een contentkalender een aanrader. Zo kan iedereen in je organisatie zien of er al iets op de planning staat en je kunt vooruit werken. Google heeft het Hero Hub Hygiene model in het leven geroepen om de klant aan het merk te verbinden met content.


Het vullen van je content kalender begint met de hygiene content. Dit is content die ook wel help content wordt genoemd. Het helpt de bezoekers namelijk om een antwoord te vinden op een vraag. Denk bijvoorbeeld aan how-to’s en reviews van producten. Ga na welke vragen je klanten hebben en maak aansluitende content. Denk hierbij ook na over welke kanalen hier geschikt voor zijn. De hygiene content wordt het hele jaar door gepubliceerd.

Alleen het beantwoorden van de klantvraag zorgt nog niet voor verbondenheid met je merk, product of dienst. De hub content zorgt voor stimulatie en inspiratie bij het publiek. Hub content wordt in een vast ritme geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse vlog of een tweemaandelijkse whitepaper.

De hero content is grote content die je maar een of twee keer per jaar publiceert, bijvoorbeeld bij de lancering van een nieuw product. Door dit al in je content kalender mee te nemen kun je ruim van te voren beginnen en echt iets goeds neerzetten. Bij hero content is het belangrijk een brede doelgroep te hebben en dat er de potentie is om viral te gaan. Voor hero content wordt vaak video gebruikt. Gebruik je een video? Zorg dan wel altijd voor ondertiteling.

Vind je het lastig om een contentkalender from scratch te maken? Hier kun je een mooi voorbeeld vinden.

Stap 6: Ga het gesprek aan
Doordat ieder social kanaal een eigen algoritme heeft, is het belangrijk hier per kanaal goed op in te spelen. Dit betekent eigenlijk dat het social kanaal bepaalt waar jouw organische post in de tijdlijn van je gebruikers voorkomt. Een social kanaal geeft dit algoritme nooit zelf prijs, maar op internet is er veel over te vinden. Zo maakt Facebook gebruik van de EdgeRank (dit is voor organische posts). De EdgeRank betekent eigenlijk dat je moet optimaliseren op drie elementen:

1. Affinity
Hoe sterk is de band met een gebruiker? Heeft hij vaak contact met je? Door te commenten of te liken? Versterk de banden (interactie) en deze gebruiker krijgt jouw content sneller te zien.

2. Weight
Facebook geeft een gewicht mee aan het type reactie. Zo is een share meer waard dan een comment en een comment is meer waard dan een like. Je moet dus stimuleren wat het meeste weegt. Eindig je post dus met een vraag, zorg voor een posts waarin ze vrienden gaan taggen of maak een leuke winactie die gedeeld moet worden voor deelname.

3. Time Decay
Hoe meer tijd er tussen het posten en de eerste reactie zit des te lager de score op time decay. Het is dus belangrijk te kijken wanneer je gebruikers online zijn en op dat moment te posten. Coosto heeft een overzicht gemaakt over de beste tijden om te posten op social media in 2019, dat vind je hier. Het beste is natuurlijk wel even te controleren of dit ook voor jouw doelgroep geldt. 

Het is dus belangrijk om verder te kijken dan de likes en followers. Ga het gesprek aan met je gebruiker!

Stap 7: Advertentiebudget
Heb je mooie hero content en wil je dat veel mensen dit zien? Dan kun je gaan adverteren op de social kanalen. Per social kanaal werkt is het adverteren verschillend. Belangrijk is om het doel en de doelgroepen goed af te stemmen op de content. Ook is het belangrijk a/b tests te doen met je advertenties. Zie je in de eerste week dat B goed werkt en A niet? Dan zet je A uit en kun je je budget verder op B inzetten.

Stap 8: Meten, meten, meten en bijsturen
Omdat we de doelstellingen SMART hebben opgesteld kunnen we eenvoudig meten of deze behaald worden. Het is belangrijk om niet alleen achteraf een meetmoment te hebben, maar ook tussentijds meetmomenten te houden (KPI’s). Zo kun je de voortgang monitoren en bijsturen indien nodig. Het meten van je doelstellingen doe je met metrics. Denk aan: impressies, bereik, CPM, CTR en link clicks.

Gebruik maken van social media voor je bedrijf gaat dus verder dan het plaatsen van alleen maar posts. Om succes te behalen is het belangrijk dat je begint met analyses, duidelijke doelstellingen maakt en je doelgroep kent. Als dit duidelijk is kun je kanalen kiezen en content maken en plaatsen. Vervolgens is het belangrijk dat je het gesprek aangaat met je gebruiker en eventueel een advertentiebudget achter de hand hebt. Als laatste meet je alles door en kijk je of je je doelstellingen gaat behalen of dat je moet bijsturen. Heel veel succes met het doorlopen van deze stappen!

Zelf ben ik via SCHAAL+ geplaatst bij Sectorinstituut Transport en Logistiek als social media marketeer. Gedurende negen maanden ben ik hier bezig met het opstellen en implementeren van een social media strategie. Ben jij ook bezig met het maken van een social media strategie voor het nieuw jaar en heb je nog tips die hier ontbreken? Of wil je gewoon eens met mij sparren over dit onderwerp? Dat kan, je mag contact met mij opnemen via sabine.vansassevanijsselt@schaalplusser.nl.

Digital Marketing Talent Sabine

Sabine van Sasse van IJsselt

Rotterdammert | Nieuwsgierig aangelegd | Energiek | Sociaal | Fotografeert graag | Foodie