Het belang van onafhankelijke respondenten: waarom echte gebruikers je product beter maken

BLOG – Het kan als UX designer een uitdaging zijn om je vinger achter complexe domeinen te krijgen. Helemaal wanneer je geen tot weinig toegang hebt tot de doelgroep. Wie kan beter duidelijk maken wat er nodig is dan de gebruiker zelf? Het is dan van belang om de schaarse contactmomenten optimaal te benutten. Hoe pak je dit aan als UX designer? We zijn in het kader van het SCHAAL+ user experience design programma de afgelopen drie weken aan de slag gegaan bij een startup bij UtrechtInc, dat zich richt op vastgoedanalyses. Dit is een specifiek domein, dat niet zo eenvoudig is te doorgronden en waarvoor respondenten voor design onderzoek niet zo makkelijk zijn te vinden. Het was dus van belang dat wij als ux talenten onszelf goed gingen verdiepen in vastgoed. In deze blog leg ik jou uit hoe je dit als UX designer het beste aan kan pakken.

Echte gebruikers

Om een goed product af te leveren is het belangrijk dat er met de (potentiële) gebruikers van het product gesproken wordt. Naast deze gebruikers zijn de opdrachtgevers in sommige gevallen zelf ook expert in het onderzoeksgebied en is het waardevol om hen ook bij het onderzoek te betrekken. Dit was ook het geval bij deze startup.

Verschillende perspectieven

In het product dat geoptimaliseerd moest worden, heeft de opdrachtgever categorieën bedacht waaraan filteropties zijn gekoppeld. Om te kijken of deze categorieën voor de gebruiker ook logisch zijn, zijn er ‘cardsorting’ sessies gehouden met zowel de gebruikers als de opdrachtgever.
Opvallend was dat uit de uitkomsten van dit onderzoek bleek dat waar de opdrachtgever een bepaalde filteroptie onder de categorie ‘risico’ schaarde, de gebruikers dit juist onder faciliteit schaarde. Hieruit bleek dat cardsorting een waardevolle onderzoeksmethode is om de content van een product zo relevant mogelijk in te delen. Opdrachtgevers, hoe goed de bedoelingen ook zijn, kunnen ook andere doelen hebben dan ‘normale’ gebruikers. Het kan voorkomen dat zij vanuit hun eigen perspectief het perspectief van de eindgebruiker niet meer zien.

Nieuwe inzichten

Echte en onafhankelijke gebruikers kunnen je van alles vertellen over hoe zij werken binnen hun domein en waar ze moeite mee hebben. Dit geeft jou, als UX designer, frisse en nieuwe inzichten. Sommige doelgroepen zijn moeilijker bereikbaar dan anderen. In enkele gevallen ben je als designer zelfs afhankelijk van je opdrachtgever om respondenten te regelen. Daarnaast kunnen gebruikers in bepaalde domeinen gigantisch druk zijn. In dit geval zochten de opdrachtgevers in hun netwerk naar beschikbare respondenten en vonden er een aantal. Ook zijn de talenten zelf op zoek gegaan naar respondenten. Er is besloten om eens rond te vragen in het pand waarin SCHAAL+ zich bevindt. We vonden een geschikte respondent die bereid was om voor ons de cardsort uit te voeren. Deze respondent was op geen enkele manier verbonden met de startup en had helemaal geen kennis over het product, maar wel een berg ervaring en kennis over het onderzoeksgebied. Naast de cardsort zijn er vragen gesteld over de werkwijze van de respondent en wat voor tools er gebruikt werden. Dit leverde veel nieuwe inzichten op.

Het is dus belangrijk om met echte gebruikers aan de slag te gaan. Zowel voor jou, je team en de opdrachtgever. Je stakeholders weten uiteraard een hoop, maar echt nieuwe inzichten komen vanuit de onafhankelijke respondenten. Wanneer de toegang tot de doelgroep beperkt is, is het zaak om zo creatief mogelijk om te gaan met je mogelijkheden en contactmomenten. Een cardsort is op zichzelf al erg waardevol, maar omdat je met de mogelijkheden die je krijgt creatief om moet gaan is het een goed idee om er bijvoorbeeld meteen een mini-interview van te maken. Stel de gebruiker dus gerust wat extra vragen. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit? maak je al gebruik van soortgelijke tools? Allemaal erg goed om te weten en om nieuwe inzichten op te doen. Wat is jouw ervaring met schaarse respondenten? Je mag het me laten weten door een mailtje te sturen naar jan.jongeneel@schaalplus.nl.

Digital Design Talenten Jan

Jan Jongeneel

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn