Het geheim voor succesvolle e-mailcampagnes

campaign-creators-771731-unsplash

BLOG – Iedere dag worden we overspoeld met e-mails. Van e-mails over de nieuwste Adidas hardloopschoenen tot e-mails van jouw bank over een nieuwe dienst. De één lezen we graag, maar de ander verslepen we nog zonder te openen direct naar de prullenbak. Ondanks dat niet iedereen zit te wachten op jouw mailtje, biedt e-mailmarketing wel voordelen. Tijdens mijn vorige SCHAAL+ opdracht werkte ik als e-mailmarketeer bij CZ en daarom deel ik nu met jou mijn tips!

Voordelen e-mailmarketing
Allereerst beschikt bijna iedereen in Nederland wel over een e-mailadres. Hierdoor is het gemakkelijk om een grote doelgroep te bereiken. Met behulp van e-mailmarketing software kun je geautomatiseerde en slimme campagnes opzetten en versturen. Inschrijvers voor deze mailings ontvangen daardoor relevante content in hun mailbox. Daarnaast is e-mail vrij persoonlijk, waardoor het genoeg kansen biedt om klanten aan jouw organisatie te binden. Dankzij e-mailmarketing software heb je ook snel inzichtelijk hoe succesvol jouw mailing was. Is de mail vaak geopend? Hoeveel mensen hebben er doorgeklikt? Welke link werd het meeste geopend? Welke andere acties hebben ze uitgevoerd? Deze interessante data helpen jou op het bijsturen op van je e-mailmarketingstrategie.

Hoe begin je met e-mailmarketing? Zorg dat je aan deze 10 stappen voldoet!

  1. Kies een e-mailmarketing softwarepakket, zoals Mailchimp (beginner) of Selligent
  2. Verzamel e-mailadressen (Maar wel volgens de AVG-wetgeving)
  3. Deel je contactpersonen op in segmenten
  4. Gebruik responsive templates, zodat de mail goed mee schaalt op een tablet en smartphone
  5. Zorg ervoor dat je niet in de spambox terecht komt van klanten (door vanuit je eigen domeinnaam te mailen en geen HOOFDLETTERS of teveel afbeeldingen)
  6. Deel enkel waardevolle content en niet onnodige artikelen
  7. Personaliseer de e-mails
  8. Automatiseer mail flows, zoals een e-mail op een verjaardag of na X weken van aankoop
  9. Probeer A/B testen te doen om de mails te optimaliseren
  10. Analyseer de e-mails en optimaliseer weer!

Het maakt niet uit of je doel is om producten te verkopen via de e-mail of om lezers juist te informeren: onderstaande punten zijn leidend om van jouw campagne een succes te maken.

Zorg voor relevantie
Wanneer een e-mail niet relevant is voor een ontvanger, zal diegene deze mail ook niet openen of lezen. Laat staan een actie ondernemen. Maak waar wat je de persoon bij inschrijving belooft. Ook bij uitschrijving kun je uitvragen waarom iemand de e-mails niet meer wenst te ontvangen.

Maak de e-mails persoonlijk
Hoe leuk is het wanneer je een e-mail krijgt met jouw naam erin? Dat voelt al een stuk persoonlijker dan een e-mail ontvangen die voor iedereen is geschreven. Probeer met dynamische content te werken en de persoon met zijn/haar naam aan te spreken. Laat de content te zien waar diegene behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan het onderscheid tussen man en vrouw of aan campagnes voor klanten die voor de eerste keer iets bij je gekocht hebben.

Zorg voor entertainment
Een e-mail waar niks spannends gebeurt zal weinig aandacht trekken. Tegenwoordig vinden we bewegend beeld interessant en zijn we wild van GIF-jes. E-mailmarketing mag best opvallen, want anders verdwijn je met de rest van de mails van die dag in de prullenbak. Zorg voor humor, aantrekkelijk beeld en speel met opmaak.

Benieuwd naar hoe je deze stappen en succesfactoren binnen jouw organisatie moet implementeren? Mail mij (irma.sahman@schaalplusser.nl) en ik praat graag onder het genot van een kop koffie verder met je over e-mailmarketing en marketing automation.

Digital Marketing Talent Irma Sahman

Irma Sahman

Reisgek | Italian food | Hockey | Nooit uitgeleerd | Interiorjunkie