Het tijdperk van Artificial Intelligence is aangebroken

Het tijdperk van Artificial Intelligence is aangebroken

BLOG – Het lijkt logisch dat veel bedrijven kiezen voor een mobile first strategie voor optimaal gebruikersgemak. Dit betekent dat bezoekers met smartphones het uitgangspunt zijn voor het ontwerp van de website. Een begrijpelijke keuze, omdat het aantal mobiele bezoeken steeds meer toeneemt. Maar zijn we wel zo toekomstbestendig met deze strategie? En kunnen we daar dan weer jaren mee vooruit?

Steven van Belleghem, schrijver van het boek ‘Customers the day after tomorrow’, legde tijdens een presentatie haarfijn uit waarom we veel meer moeten doen dan dat: ‘’De derde fase van digitalisering is gestart. We belanden stilaan in het tijdperk van verregaande automatisering en artificial intelligence.’’ Hierdoor zijn er revolutionaire mogelijkheden als het gaat om klantgerichtheid.

Artificial Intelligence in webwinkels

Stel dat je een jas nodig hebt voor op vakantie. Dan zijn er op Zalando.nl 5.452 items te vinden, verspreid over 65 pagina’s, met 12 filters. Maar tijd is schaars en consumenten gaan voor gemak. Beter gezegd: zij eisen gemak en leggen de lat steeds hoger. Het is dus belangrijk voor bedrijven om hier zoveel mogelijk op in te spelen.

Zo kun je een bot inzetten met artificial intelligence. Deze bot kan consumenten dan slimme vragen stellen als: ‘Waar ga je heen op vakantie?’, ‘wil je een regenbestendige jas, omdat er dan kans is op regen?’ en ‘welke kleur wil je?’. En als je dan antwoord met ‘blauw,’ dat de bot dan zijn menselijke kant laat zien: ‘Goede keuze, dat is ook mijn favoriete kleur. Hier zijn vijf items’. Dit klinkt misschien als science fiction, maar het is al werkelijkheid (kijk hier maar eens).

En wat als je dit combineert met de opmars van voice search via devices zoals Amazon Echo dot of Google Home mini? Dan kun je tijdens het koken een gesprek voeren met een apparaat en het apparaat kiest vervolgens een jas voor je uit. Dat is pas gemak. En die kant gaan we op.

Maakt jouw bedrijf ook al gebruik van artificial intelligence? En hoe ga je om met de hoeveelheid data die hiervoor nodig is? Door mijn werk als digital data expert bij ABN AMRO via SCHAAL+ weet ik welke uitdagingen je kunt tegenkomen. Stuur me een bericht als je wel wat tips kunt gebruiken.

Digital Marketing Talenten Inge Kolen

Inge Kolen

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn