Hoe ga je als designer om met technische restricties

technicaldifficulties-blog

BLOG – “Dat kan niet, want…” is iets wat je niet graag hoort als ontwerper. Vooral niet nadat je voor de gebruiker een geschikte oplossing hebt ontworpen. Je hebt een goede oplossing bedacht, maar de techniek wil niet zo buigen als jij wilt. Dit hoeft geen onwil te zijn van je team, maar soms heb je gewoonweg te maken met technische restricties, bijvoorbeeld van derde partijen. Deze restricties kosten vaak een hoop werk en tijd om te verhelpen. Hoe kan je dit probleem als ontwerper het beste aanpakken?

Waarom niet?

In principe kan natuurlijk (bijna) alles. Maar sommige ontwerpen of ideeën kosten meer tijd, meer geld of zijn om ontwikkeld te worden afhankelijk van derden (nog meer tijd). Een hele investering dus. Een team kan dan al snel ‘laat maar’ denken en aan de slag gaan met andere, gemakkelijker te behalen doelen of een uitgeklede versie van de door jou ontworpen oplossing. Terwijl hier vaak veel winst te behalen is voor de gebruiker. Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat ook je team mee gaat in je oplossing om zo meer draagvlak voor de gewenste aanpassing te creëren?

Hoe dan wel?

Je team betrekken in je ontwerpproces is natuurlijk altijd een goed idee. Zo ontwerp je geen overbodig moeilijk maakbare interfaces en blijf je goed op de hoogte van wat haalbaar is. Door je team te betrekken maak je ze ook deelgenoot van wat je maakt: zo is het een beetje van iedereen. Let hierbij wel op dat je niet de techniek boven de gebruiker stelt. Je ontwerpt immers voor de gebruiker en niet de ontwikkelaar.

Laat het zien

Heb je toch iets meer overtuigingskracht nodig en misschien de steun van wat mensen hogerop? Probeer eens een prototype te maken van de door jou ontworpen oplossing en test deze gewoon met gebruikers, alsof het wel gebouwd zou kunnen worden. Zijn de resultaten goed en je gebruikers enthousiast? Dan heb je een goede case om voor te leggen aan je team en stakeholders. Zijn de resultaten niet goed, dan is het misschien ook niet de moeite waard om hemel en aarde te bewegen om jouw ontwerp gebouwd te krijgen (een tegenvaller natuurlijk, maar you win some, you lose some). Laten we er in dit geval vanuit gaan dat de resultaten wel goed zijn. Door de meerwaarde van je ontwerp aan te tonen door middel van de testresultaten, kan het besef in de organisatie dat er iets aan het probleem gedaan moet worden groeien. Een gebruiker die probleemloos door het ontwerp heen navigeert zegt natuurlijk veel meer dan simpelweg zeggen dat een gebruiker dat zou doen. Je creëert zo meer draagvlak om de gewenste richting in te slaan en zet je stakeholders aan het denken.

Als designer bij Univé loop ik soms tegen dit soort zaken aan en probeer ik er op deze manier mee om te gaan. Zorg dus dat je in ieder geval je ontwikkelaars vroeg betrekt in het ontwerpproces, zo krijg je als ontwerper eerder een idee wat lastiger te bouwen is en kunnen ze meedenken over de oplossing. Een andere mogelijkheid is dus het inzichtelijk maken wat de voordelen van de gewenste, goede ontwerpoplossing is. Laat zien wat er tegenover de extra inspanning die er geleverd moet worden staat. Grote kans dat je zo je stakeholders en ontwikkelaars mee krijgt. Misschien los je niet elke keer het probleem op, meer draagvlak voor toekomstige verbeteringen in de toekomst bereik je wel.

Heb jij andere manieren om met dit soort situaties om te gaan? Stuur mij gerust een mailtje via jan.jongeneel@schaalplusser.nl

Digital Design Talent Jan

Jan Jongeneel

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn