Influencer Marketing: dit is waarom het werkt

INFLUENCER MARKETING- DIT IS WAAROM HET WERKT.

BLOG – Influencer marketing: een trend om je product of merk onder de aandacht te brengen bij een bepaalde doelgroep. Bij deze vorm van marketing werk je als bedrijf samen met een influencer om jouw product of merk onder de aandacht te brengen bij de volgers van deze influencer. In deze blog vertel ik je meer over de soorten influencers en waarom het zo goed werkt.

Allereerst is het goed om te weten dat er twee soorten samenwerkingen bestaan tussen een merk en influencer:

  • Campagnematige samenwerking: vooral bedoeld om de lancering van een nieuw product te promoten. De influencer wordt betaald om in één post te vertellen over het product of merk.
  • Langetermijn samenwerking: hierbij post de influencer meerdere keren in een bepaalde periode over jouw product of merk. Door de langere duur van de samenwerking is de geloofwaardigheid groter.

Soorten influencers

Om een influencer te worden, heb je een groot aantal volgers nodig op je platform(s). Hierdoor zijn er drie soorten influencers te onderscheiden:

1. De Micro-influencer: heeft maximaal een paar duizend volgers en richten zich op een specifiek onderwerp. Deze influencers posten vooral eigen content en werken nog nauwelijks samen met merken.
2. Influencer: heeft tienduizenden volgers, gaat vaak viral en krijgt daardoor meestal gratis producten toegestuurd.
3. Top-influencer: heeft honderdduizenden volgers en is een bekende Nederlander geworden. Het influencen is werk geworden en deze influencer is dan ook aangesloten bij een agentschap.

Van bovenstaande soorten influencers heeft de micro-influencer de grootste invloed op zijn of haar volgers. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat 82% van de consumenten een aanbeveling van een micro-influencer opvolgt. Ondanks dat er door een micro-influencer minder consumenten bereikt worden, is het effect dus wel veel groter dan wanneer er honderdduizenden consumenten bereikt worden.

Waarom werkt influencer marketing?

Dat heeft te maken met een aantal zaken. Wat influencers uniek maakt, is dat ze een groot aantal volgers hebben waarmee ze van alles uit hun (persoonlijke) leven delen. Door het delen van de alledaagse bezigheden zoals hun ochtendritueel, het doen van de boodschappen of hun meningen en gevoelens over allerlei onderwerpen, krijg je als volger al snel het gevoel dat je de influencer echt ‘kent’ en ga je deze persoon zien als een vriend of vriendin. Dit fenomeen wordt ook wel Parasocial Interaction (PSI) genoemd: een theorie die in 1956 voor het eerst werd ontwikkeld door de onderzoekers Horton en Wohl. Deze theorie verklaart een interactie die ontstaat tussen een celebrity en het publiek wanneer iemand uit het publiek het gevoel heeft de bekende persoon echt te kennen. Dit klinkt apart, maar misschien heb je dit zelf ook wel eens ervaren wanneer je op straat een bekende Nederlander zag en het gevoel kreeg dat je diegene gedag wilde zeggen?

Eén van de belangrijke effecten van parasocial interaction bij influencers is dat de geloofwaardigheid van datgene wat de influencer vertelt hoog is. De volgers van een influencer zijn sneller geneigd de mening van een influencer te geloven dan een reguliere online advertentie waarin het product of merk niet aan een bekend persoon gebonden is.

Naast de verhoogde geloofwaardigheid van een influencer speelt ook het aspect van de ‘review’ een rol. In een reguliere advertentie wordt vaak verteld waarom een product goed is, maar dit is in de ogen van de consument vaak geen objectieve informatie. Influencers krijgen van bedrijven vaak de mogelijkheid om het product eerst zelf te testen, zodat ze hun ervaringen met het product kunnen delen met de volgers. Dit zorgt voor meer objectiviteit in de aanbeveling van het product en geeft consumenten het vertrouwen dat het product daadwerkelijk goed is.

Een laatste aspect dat meespeelt bij het effect van influencer marketing is dat volgers een influencer zien als een voorbeeld waar ze graag op willen lijken. Merken die de influencer laat zien in zijn of haar posts zijn dan ook vaak populaire merken onder de volgers.

Vijf tips voordat je aan de slag gaat met influencer marketing

Ben je inmiddels overtuigd van het effect van influencer marketing en wil jij influencers gaan inzetten om je product of merk te promoten? Dan zijn de volgende zaken belangrijk om over na te denken:

  • Zorg voor geloofwaardigheid: de mening van de influencer moet oprecht zijn (en dus niet te veel geïnstrueerd door de opdrachtgever).
  • Blijf relevant: het product of merk moet passen bij de influencer.
  • Bepaal je doelgroep: de doelgroep van influencers kan namelijk vrij specifiek zijn.
  • Zorg voor interactie: laat volgers meepraten over het merk. Dit kan bijvoorbeeld door een winactie, maar zorg ook dat je van tevoren kiest voor een influencer die veel interactie heeft met zijn of haar volgers.
  • Blijf creatief: er zijn steeds meer influencers en er zijn steeds meer gesponsorde posts. Zorg ervoor dat je uniek blijft en opvalt. Kies niet voor een influencer die te veel samenwerkingen heeft met verschillende merken.
Digital Marketing Talent Deborah de Jager

Deborah de Jager

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn