Je bent wat je eet: Snackable content

je bent wat je eet snackable content

BLOG – Iedereen kent ze: die irritante, hippe en veelgebruikte marketingtermen én woorden die vooral heel interessant klinken. Ze worden ook wel ‘buzzwords’ in de marketing volksmond genoemd. Opvallend is dat het vaak Engelse woorden zijn, want kennelijk klinkt “ik ga zo een call in” decadenter dan “ff een belletje plegen”. De buzzwords zijn van hetzelfde kaliber als de hashtag #foodie op Instagram, of de zin “Ik ga even me kids ophalen van school”. Mijn haren gaan er recht van overeind staan. Hieronder volgt een lijstje met tenenkrommende buzzwords waarvan jij er gegarandeerd 1 of 2 binnen een mum van tijd zult horen. Wedden?

Big data – Al in 2012 genomineerd voor ‘t meest irritante buzzword van het jaar. Helaas passeert deze term nog steeds de revue. Het woord wordt gebruikt om grote hoeveelheden data of datapakketten te omschrijven. Door de digitalisering van de samenleving zijn dergelijke pakketten sneller te verwerken en op meerdere systemen te analyseren.

Work in progress – Eerlijk? Je hebt je werk gewoon nog niet af.

Levend document – Een document (waar meerdere mensen bij kunnen via bijvoorbeeld Google Drive) dat in de loop van de tijd aangepast en verbeterd kan worden en onderhevig is aan bepaalde ontwikkelingen binnen het bedrijf. Aka: a neverending story. Dus begin er alsjeblieft niet aan want een fenomeen dat geen einde heeft kán niet juist zijn.

Bottleneck – Een kritiek punt wat een bepaald proces of project ophoudt. Telkens als ik dit woord hoor moet ik aan een Heinekenflesje denken. Hoezo top-of-mind awareness?

Uurtje factuurtje – Wordt waarschijnlijk zo vaak gebruikt omdat het zo lekker klinkt vanwege de eindrijm. Een soort taalzeep dus, want het sopt zo fijn weg.

Laaghangend fruit – Duidt op kansen die voor het oprapen liggen. Gewoon ‘kansen voor het oprapen’ noemen dus. Niet te moeilijk allemaal.

Growth Hacking – Deze term werd in 2013 geïntroduceerd door startup consultant Sean Ellis in 2010, maar 7 jaar later is de exacte definitie nog steeds niet bekend. Iets in de trant van de juiste elementen in een proces eruit pikken voor bovengemiddelde snelle groei.

Kijkje in de keuken – Voelt alsof je oma’s geheime receptuur van die krenten-rozijnentaart gaat afkijken. Afblijven dus!

Lead – Loze vergadertaal ten top. Veelgebruikte zin met dit woord is ‘Heb jij die lead van gisteren nog opgevolgd?’. Betekent gewoon een spoor naar een potentiële klant, interesse of een aanvraag.

Holistic marketing
 – ‘Holistic’ past in hetzelfde rijtje als yoga, wierrook en zen. Lekker hippie.

Brainfart – Staat gelijk aan ‘je creatieve ei uitpoepen’.

No-brainer – Nog een hersenpan-gerelateerde term en betekent gewoon logisch nadenken. Of gewoon nadenken in ’t algemeen, is ook wel eens goed voor een mens.

Sparren
 – Wordt vaak gebruik door diezelfde persoon die zegt een ‘mensen-mens’ te zijn. Iek.

Influencer – An sich natuurlijk niks mis met een blogger, vlogger, YouTuber, model, artiest of presentator zijn. Of gewoon een heel cool leven hebben. Maar de stempel ‘influencer’ op iemand drukken geeft iemand een verheven, maar vooral ook bittere nasmaak mee. “Kijk die influencer daar zitten op d’r troon van volgers”.

Conclusie? Buzzwords zijn uitermate irritant en nogal overbodig. Dus ik stel voor dat we er massaal mee ophouden en gewoon even lekker normaal doen met z’n allen. Heb je buzzwoorden toe te voegen aan dit rijtje? Laat het mij even weten, ik schuif ze er met liefde even bij. Hoe langer de lijst met Verboden Woorden – hoe beter de wereld ervan wordt.

Digital Marketing Talent Gabriela van der Hel

Gabriëla van der Hel

Digital Talent bij SCHAAL+ |  LinkedIn