Jouw CTR door het plafond met deze 5 tips

cleo-vermij-577884-unsplash

BLOG – Na vele uren onderzoeken en schrijven heb je eindelijk dé perfecte whitepaper geschreven. Je zet hem op je website en denkt “laat die nieuwe leads maar binnenkomen!” Er komen wel bezoekers op je website, maar je bent niet tevreden over het aantal mensen dat jouw superinteressante whitepaper daadwerkelijk downloadt. Wat nu? Niet getreurd: kijk eens of er nog winst te behalen valt met je call-to-action buttons. Hieronder een kleine greep uit een aantal tips om je CTA’s te optimaliseren en je conversies te vergroten (vooral de laatste tip zal je niet verwachten).

De vorm

Dat een contrasterende kleur beter opvalt en dus een hogere CTR oplevert weten de meeste online marketeers wel, maar wist je ook dat de vorm belangrijk is? Onbewust roepen vierkante of rechthoekige vormen een ietwat negatief gevoel bij je op. Scherpe randjes worden namelijk instinctief als een bedreiging gezien waar je van weg moet blijven. Het kan hierom een goed idee zijn om de hoeken van jouw  CTA-button rond te maken.

Benoem het voordeel

Welke tekst werkt beter: “meld je aan” of “vind jouw ideale opleiding”? Inderdaad, de tweede. Uit onderzoek blijkt dat door het voordeel te benoemen in de CTA-button bezoekers eerder geneigd zijn om te klikken. Ik heb het zelf ook getest en jawel, bijna een verdubbeling van het aantal kliks (+97%). Zeker het proberen waard dus.

Jouw of mijn

Persoonlijkheid scoort! Probeer je tekst daarom zo persoonlijk mogelijk te maken. Dit kan al door het woordje “jouw” te veranderen in “mijn”. Zo klinkt “start mijn gratis demo” toch veel beter dan “start jouw gratis demo”? Door te spelen met je woordkeus geef je de bezoeker een gevoel van eigenaarschap, waardoor hij of zij eerder zal klikken.

>> in jouw CTA

Een ander psychologisch trucje om het aantal kliks te verhogen is het toevoegen van een pijltje na de tekst in de CTA-button. Je geeft de bezoeker hierdoor het idee dat er een volgende stap is waardoor er eerder geklikt zal worden. Ook dit heb ik zelf getest: het aantal kliks op de CTA had een stijging van ruim 38%!

Hobson +1

Door de bezoeker een extra, en mindere aantrekkelijke keuzemogelijkheid te geven naast jouw CTA-button, zijn zij eerder geneigd op om jouw CTA-button te klikken. Geloof je het niet? Ik eerst ook niet, totdat ik het zelf ging testen en het aantal kliks met 52% steeg. Door het toevoegen van de extra keuze verandert de gedachte van de bezoeker van “ga ik wel of niet op de button klikken?” naar “ga ik op de button klikken of op de andere link?”. Aangezien jouw CTA-button er veel interessanter uitziet dan de andere link, zal een groot deel van de bezoekers op deze klikken. Dit wordt het Hobson +1 effect genoemd. Marketingfacts schreef hier in 2015 al over en het werkt dus nog steeds!

Testen, testen, testen

Een groot deel van de bovenstaande tips heb ik zelf getest en hebben bewezen te werken. Natuurlijk werkt alles wat ik doe niet automatisch ook bij jou. Het is daarom belangrijk om alles te A/B testen, bijvoorbeeld met Google Optimize. Wil je meer weten van wat ik allemaal doe? Neem gerust contact met me op: pim.vandesanden@schaalplusser.nl.

Digital Marketing Talent Pim

Pim van de Sanden

Hey, Pim van de Sanden hier. Ik ben Digital Talent bij Schaal+ en momenteel werk ik als online marketeer bij Fontys Hogescholen. Ik vind het psychologische deel van online marketing ontzettend interessant en probeer me hier steeds meer in te verdiepen!