Stop met typen. De spraakassistenten worden langzaam deel van ons leven

stop met typen spraakassistenten

BLOG – Spraakbesturing zit enorm in de lift. Tot voor kort kon je je smartphone vragen stellen zoals “hoe ver is het rijden naar Utrecht?” of “wat voor weer wordt het vandaag”? Maar tegenwoordig is spraakbesturing niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Van het inloggen met je stem in je ING – bankrekening, het besturen van je TomTom tot het laten uittypen van je verhalen door What’sApp. Deze verschuiving van besturing zal veel effect hebben voor ons als online marketeers.

Siri is inmiddels een goede bekende van Apple gebruikers, net zoals Cortana van de Windows gebruiker. Maar het afgelopen jaar werd er een Intelligent Personal Assistant (IPA) aan toegevoegd: Google Home met de Google Assistant. Deze IPA tilt spraakbesturing naar een hoger niveau, omdat je nu niet alleen je telefoon kunt besturen met spraak, maar ook al je huishoudelijke apparaten.

Bij een simpele ‘Good Morning Google’ krijg je een update van je agenda, de drukte in het verkeer waar je je zo in gaat begeven, het belangrijkste nieuws en of het bijvoorbeeld die dag gaat regenen. Met andere woorden: jouw IPA weet op dat moment al precies welke route je gaat rijden, wat voor nieuws jij het liefste leest en hoelaat bij jou dagelijks het licht aan en uit gaat thuis. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Google weet welke koffie jij drinkt en hoeveel kopjes koffie per dag. Met al deze informatie kan online nog specifieker getarget worden door adverteerders, maar ook offline. Denk bijvoorbeeld aan interactieve billboards langs de weg, die signalen op pikken van jouw smartphone met jouw exacte profiel erin.

Voice search

Als straks heel Nederland zijn leven vergemakkelijkt met een IPA, zal er ook een verschuiving plaatsvinden in het zoekgedrag van mensen. Gesproken zoekopdrachten binnen een zoekmachine zijn niet te vergelijken met keywords zoekopdrachten. Als ik op zoek ben naar de goedkoopste vlucht naar Ijsland in januari dan vraag ik aan Google: Hey Google, wanneer vlieg ik het voordeligst naar Ijsland in januari? Dit is een enorm verschil met de zoekopdracht: “Vluchten ijsland januari”. Als Voice Search straks helemaal doorbreekt, zal er niet alleen geoptimaliseerd moeten worden op keywords, maar moet de focus liggen op de zoekintentie en op langere zoekopdrachten die passen bij Voice Search zoektermen om te zorgen dat jouw website het concrete antwoord bevat waar de IPA naar op zoek is.

Lokale SEO

Door de spraakassistenten zal lokale SEO populairder zijn dan ooit. Consumenten maken vaker gebruik van zoekopdrachten zoals ‘restaurants bij mij in de buurt’. Daarom is het extra belangrijk om de actuele locatie, openingsuren, telefoonnummers en andere gegevens die relevant zijn voor lokale zoekers goed up-to-date te houden.

Momenteel is 20% van alle zoekopdrachten via mobiel al gedaan met Voice Search. 31% van de tieners gebruikt het al als hulp bij hun huiswerk. Voice Search wordt door zowel volwassenen en jongeren het meest gebruikt tijdens het tv kijken. Naarmate de spraakassistenten beter, gevorderder en functioneler worden, zullen meer en meer mensen aangetrokken worden om Voice Search te gaan gebruiken.

Om je voor te bereiden op deze enorme groei, is de beste manier om te beginnen met het zelf te gaan gebruiken, zodat je begrijpt hoe het werkt en wat voor soort resultaten het biedt. Voice Search is niet zomaar een idee voor de toekomst; het is er al en het wordt elke dag groter en groter.

Hoe vaak gebruik jij spraakbesturing?

Digital Marketing Talent Laura Doggen

Laura Doggen

Google Home | Wijn | Voice | Targeting | Amsterdam