Stop targeten op de millennial: word menselijk

header-image-blog-millennial

BLOG – Lui, narcistisch en ongeduldig zijn enkele eigenschappen van de veelgenoemde doelgroep; de millennial. Deze doelgroep, ook wel generatie Y genoemd, bestaat uit consumenten geboren tussen 1980 en 2000. Doordat ze net in de arbeidsmarkt komen kijken, nog geen sterk merkvoorkeur hebben en de toekomst in handen hebben zijn de millennials een interessante doelgroep.  Maar hoe bereik je deze doelgroep en hoe zorg je dat ze voor jouw bedrijf kiezen?

Verplaats je in de millennial

Van Tinderduim tot like-duim, de millennial houdt ervan om deze dikke vinger te gebruiken. Ze scrollen over de Facebook tijdlijn, maken een korte thumbstop om een relevante post te lezen, te liken of te taggen en gaan weer door met scrollen. De app wordt gesloten en Instagram wordt geopend om hetzelfde riedeltje te doen. Vervolgens worden ook nog WhatsApp en Snapchat erbij gepakt om helemaal up-to-date te zijn. De hele dag zien millennials unieke en authentieke foto’s en video’s van hun vrienden en inspirerende mensen en bedrijven die ze volgen. Generatie Y is geboren in een online netwerk en nieuwe technologieën worden met het grootste gemak geadopteerd. Dit maakt de millennial een digital native, terwijl eerde generaties digitial immigrants zijn.

De millennial is opgegroeid in een vrij rustige en welvarende jaren 90, maar dat veranderende door de financiële crisis, natuurrampen en terrorisme. Zij weten als geen andere hoe instabiel onzekerheid is. Verbazingwekkend kijkt deze generatie optimistisch en vol vertrouwen naar de toekomst, zo is gebleken uit het PIM Trendrapport. Daarnaast zorgt de digitalisering en globalisering ervoor dat millennials meer waarde hechten aan duurzaamheid en verantwoordelijke producten.

Stop met targeten op de millennial

Ondanks millennials interessant zijn om op te focussen, moet je er onmiddellijk mee stoppen. Ten eerste is het onmogelijk om op een grote doelgroep met verschillende levensfases te richten. Ten tweede ben je niet uniek als je zegt dat je op millennials target, talloze andere bedrijven doen hetzelfde. Natuurlijk is het onmogelijke om de hele generatie over te slaan, maar dit is vooral vanuit het bedrijf gericht.

Ga terug naar de basis en vraag jezelf af voor welk probleem jij de oplossing bent: wil iemand graag een boormachine kopen of gaten in de muur. Millennials willen niet meer de Unique Selling Points horen maar de Unique Buying Points. Als je weet welke toegevoegde waarde je hebt, kunnen we doorgaan naar segmentatie. Bedenk welk soort persoon jouw product/dienst echt interessant vindt en focus daar eerst op. Onderzoeksbureau Motivaction onderscheidt millennials in vijf segmenten op basis van hun drijfveren.

  • Socializers; houden van vrijheid, entertainment en hechten veel waarde aan familie.
  • Conservatives; houden van duidelijkheid, structuur, etiquette en tradities
  • Achievers; ondernemingslustige netwerkers die naast familie, maatschappelijke vooruitgang zeer belangrijk vinden
  • Creatives; idealisten met een open geest voor wie zelfontplooing cruciaal is
  • Challengers; competitief ingesteld, risicozoekend en avontuurlijk, gefascineerd door vooruitgang

Word een millennial

Nadat je een afgebakende doelgroep hebt gekozen is het de taak om op te vallen. Schreeuwerige en opdringerige advertenties werken niet meer bij deze generatie. Millennials willen bedrijven die passen in hun dagelijkse leven, in hun vriendengroep.  Zorg dat je de menselijke kant laat zien in zowel je communicatie als in je activiteiten. Deze generatie hecht zelf veel waarde aan een groene en eerlijke planeet en verwacht van bedrijven hetzelfde. Stop met advertenties met lange teksten, deze zijn voor jou vermoeiend om te typen en voor de millennial te vermoeiend om te lezen; win-win situatie.

Bovenal, neem jezelf niet te serieus en laat humor zien. We zullen je cool vinden en toevoegen in onze vriendengroep.

Eefje van Gorkom

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn