Succes bereiken op social media zonder te adverteren

BLOG – Veel marketeers durven te beweren dat het organisch inzetten van social media geen nut heeft. Je moet adverteren. Een post kost altijd geld, zelfs wanneer je niet adverteert. Je investeert namelijk werkuren in een post en dus moet het zich ook terugverdienen. Dit sentiment bestaat met name bij creatieve bureaus en grote bedrijven. Dit is ook wel begrijpelijk. In een wereld waar alles om meetbaarheid draait, wil je ook in grote cijfers kunnen aantonen dat een activiteit iets oplevert. Door te adverteren kom je nu eenmaal makkelijker aan die grote cijfers dan door het gebruiken van organische post. Maar om te stellen dat het helemaal niet mogelijk is, dat spreek ik tegen.

Succes met sociale media

“Ken jij dan iemand die het wel kan aantonen?” hoor ik sommigen nu denken. Toevallig heb ik recent op het event ‘Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day’ de presentatie van een bijzonder persoon bijgewoond: social-media-expert Gerrit Heijkoop. Hij weet er alles van. Tijdens zijn keynote heeft hij waardevolle dingen verteld over het succesvol inzetten van social media. Zo heeft hij het gehad over de kernprincipes van social media binnen de context van Project X in Haren. Jawel, je leest het goed, Project X in Haren.

project-x

Project X in Haren als voorbeeld

Een meisje maakte een event aan op Facebook om haar vrienden uit te nodigen voor haar verjaardag. Ze had de instelling openbaar gemaakt, waardoor haar vrienden ook weer vrienden konden uitnodigden. Er ontstond een sneeuwbaleffect en opeens kwamen er duizenden partycrashers naar Haren. Wat leren wij hier? Dat het niet altijd handig is om een post openbaar te delen. Maar ik bedoel eigenlijk iets anders.

De kracht van netwerken

Uit deze gebeurtenissen blijkt ten eerste de kracht van het netwerken. Wat begon met een uitnodiging voor een verjaardag aan een paar vrienden, bereikte binnen korte tijd duizenden mensen. Een prestatie waar je als marketeer best wel jaloers op kunt zijn. Tweede les: een gratis post kan wel degelijk een groot bereik realiseren, zolang je mensen kunt aanzetten tot delen van content. Drie: toegang tot massamedia is cruciaal. En vier: met de juiste insteek gaat de community zelf actie nemen.

User generated content

Teneinde een groot bereik te creëren, is het promoten van gratis bier een makkelijke manier om alles op gang te krijgen. Maar niet iedereen kan, wil of mag dit. Hierdoor zijn de vier lessen van Heijkoop een goede terugvalbasis. Om even terug te komen bij de kern van dit verhaal, organische posts kunnen wel degelijk een groot effect bereiken. Maar dan moet je het wel goed doen, zodat er een netwerkeffect ontstaat en je kunt profiteren van user generated content.

Wetmatigheden social media

Hoe weet je of je het goed doet? Door onder andere op de volgende punten te letten:

Wees niet irritant en opdringerig. Heel erg belangrijk!

  • Op social media maak je geen klanten maar vrienden. Ga ook zo mee om als bedrijf.
  • Enkel tegen iemand praten, is niet genoeg. Je moet mensen iets geven om het over te hebben. Anders ben je niet interessant genoeg.
  • Durf te geven. Op social media draait het bij iedereen toch een beetje om de ik-persoon. Zet mensen daarom in de spotlight. Ooit afgevraagd waarom selfies zo populair zijn?tegeltje

Money-off-roof-test

Nu ga ik jullie helaas ontmoedigen door te vertellen dat er altijd een kans bestaat dat je social media helemaal verkeerd inzet. Hoe kom je hierachter? Daar heeft Avinash Kaushik, een andere expert, een leuke test voor: Money off Roof (MOR). De test is heel simpel. Vraag jezelf af of je meer aandacht op social media kunt creëren als je hele budget voor social media, inclusief arbeidsuren, van het dak naar beneden gooit.
money-off-roof-test

Vrienden in plaats van klanten

Voorbijgangers zien het geld naar beneden vallen en vervolgens maak je vrienden in plaats van klanten. Mensen vinden je niet irritant en je geeft iets om over te praten. Jouw actie wordt op social media en andere kanalen gedeeld. Voor je het weet heb je een gigantisch bereik. Is dit bereik groter dan voorheen? Dan heb je voor jezelf bevestigd dat jouw inzet van social media beter had gekund.

Resultaten met organische posts

Kun je social media gratis inzetten? Niet als je de arbeidsuren voor bijvoorbeeld beheer en contentcreatie meerekent. Kun je het wel zonder al te hoge kosten inzetten? Dat kan, maar het heeft alleen nut wanneer je het ook succesvol weet in te zetten. Zo niet, dan kun je altijd nog bereik creëren door geld uit een gebouw naar beneden te gooien. Maar het bereiken van grote resultaten met organische post en user generated content kan wel degelijk. Er zijn genoeg succesvoorbeelden.

Sociaal gedrag is verplicht

Het kost alleen wel tijd en inzet. En het belangrijkst van allemaal, op social media moet je bereid zijn om je sociaal te kunnen gedragen. Pas dan kun je van user generated content profiteren. Doe je dit niet? Dan zal Gerrit Heijkoop je verwijten dat je met je betaalde, niet sociale en niet interessante posts mensen wegjaagt van social media.

Deze blog is gepubliceerd op CustomerTalk.

Passoen Peigham