UX zonder zijwieltjes

ux zonder zijwieltjes blog

BLOG – Dus: je bent (bijna) afgestudeerd en kan niet wachten om aan de slag te gaan in het spannende en breedvoerige vakgebied User Experience Design? Dan is deze serie ‘UX zonder zijwieltjes’ iets voor jou. In drie korte artikelen kijk ik terug op mijn eerste jaar als “UX professional”. Met succesjes, valkuilen, greppels en uitdagingen. Sommigen waarvan ik denk dat ze typerend zijn voor de eerste kilometers op je nieuwe UX fiets, zonder zijwieltjes!

1. ‘Echte’ respondenten rekruteren

Respondenten rekruteren voor bijvoorbeeld een interview of usability-test. Je ontkomt er niet aan. Het is één van de dingen die ik achteraf gezien flink onderschat heb. Misschien werk je (of wil je dat gaan doen) op een plek waar dit voor je geregeld of afgekocht is. In mijn geval is dat niet zo.

‘Echte’ respondenten. Dus niet je vader, je moeder, je buurman, klasgenoten, en je 24 zelfverzonnen respondenten (fijn was dat hè). Met ‘echte respondenten’ bedoel ik respondenten uit de gewenste doelgroep die waardevol zijn voor jouw onderzoek, interview, test of focus-group. In het vinden, bereiken en spreken van dit soort ‘echte respondenten’ buiten je persoonlijke netwerk gaat veel, heel veel tijd zitten. Vooral als je in een wat kleiner team werkt of het zelf moet doen.

Zorg voor realistisch strijdplan om op een efficiënte wijze aan die ‘echte’ respondenten te komen. Onderzoek via welke kanalen je de geschikte respondenten bereikt en ga er vanuit dat ze niet voor niets komen opdagen. Een beloning tussen de €25 en €100, afhankelijk van bijvoorbeeld de tijdsduur van het onderzoek, is normaal. Meestal gaat de communicatie ook wat sneller als je er een passende beloning tegenover staat.

Stel je hebt plotseling 20 respondenten waarmee je een afspraak moet inplannen. Wat voor ruimte en apparatuur heb je nodig? Zijn het Mac of Windows gebruikers? Ga jij naar hen toe? Komen zij naar jou? Of wordt het een conference-call? In dat laatste geval: heb jij de juiste gegevens van je respondent (Skypenaam bijvoorbeeld) en hebben zij de juiste gegevens van jou?

Kortom: zorg ervoor dat je van te voren hebt nagedacht over hoe je alle informatie over je planning, apparatuur, processen en communicatie overzichtelijk bij elkaar houdt. Dat gaat je tijd schelen naarmate je meer respondenten rekruteert en inzichten verzameld.

Om de pijn te verzachten gebruiken wij de planningstool Calendly, gekoppeld aan onze Google Calendar. Daarmee plannen respondenten makkelijk hun eigen tijd in en verschijnen de sessies netjes in onze agenda’s. Ook vragen en geven we via die app gelijk extra informatie over de duur, het medium of de locatie. Lekker makkelijk.

Over mij

Ik ben Wessel Grift en ik ben user experience designer bij iPublications in Amersfoort. In november 2016 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Communication and Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Op dit moment neem ik deel aan een personal development traject bij SCHAAL+.