Zo zorg jij ervoor dat jouw UX Insights gaan leven binnen de organisatie

video-show

BLOG – Het doen van user research wordt bij steeds meer organisaties een groter onderdeel van het centraal stellen van de klant. User research is dan ook een belangrijk onderdeel van het Digital Design Programma van SCHAAL+. Er zijn meerdere manieren om dit te doen, denk aan card sorting, guerrilla testing op straat of het afnemen van een diepte interview in een UX Lab. Uit al deze methodieken ontstaan inzichten die jou vertellen hoe een klant in elkaar zit, hoe hij iets ervaart en hoe hij iets gebruikt. Maar hoe presenteer je deze UX Insights het beste binnen jouw organisatie om de betrokkenheid van stakeholders te vergroten? Wij leerden er alles over tijdens een masterclass over UX Research. In deze blog deel ik mijn learnings met jou!

Toen ik enkele maanden geleden bij ANWB aan de slag ging, kreeg ik om de zoveel tijd een e-mail van de UX Researcher met hierin de resultaten van het laatste UX onderzoek. Als UX Designer vond ik dit uiteraard interessant en las ik deze documenten ook altijd door. Na enige tijd merkte ik dat ik steeds minder aandacht had voor deze e-mails, omdat ik niet direct iets kon doen met de informatie die hier in stond. Het resultaat was dat bepaalde onderdelen dubbel werden getest en dat inzichten uit voorgaande onderzoeken te weinig werden meegenomen in nieuwe onderzoeken.

Masterclass UX Research
Tijdens de masterclass leerden wij verschillende handvatten om je inzichten op zo’n manier te presenteren dat deze niet verdwijnen in de prullenmand van je collega’s mailbox, maar juist direct gebruikt kunnen worden door belanghebbenden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ophangen van posters door het pand, het geven van een korte presentatie of het maken van een highlight video, waarin de meest relevante stukken van het onderzoek op een rijtje worden gezet.

Hightlight video’s
Deze highlight video’s worden sinds enige tijd ook bij ANWB ingezet
 om de klant centraal te stellen en het onderzoek dat hiervoor gedaan wordt meer te laten leven binnen de organisatie. De highlight video’s worden door de UX Researcher gepresenteerd tijdens een zogenaamde ‘video show’. Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp kan hier bij aansluiten. Deze video shows duren vaak niet langer dan 15 minuten en geeft mensen de gelegenheid om direct vragen te stellen aan de UX Researcher over de resultaten.

Beleving van UX
Door het inzetten van deze highlight video’s merk je dat de beleving van UX Research is veranderd binnen ANWB. Door de video’s krijgen de inzichten die voorheen bestonden uit enkel woorden ineens een gezicht en een emotie. Dit geeft jouw inzicht een extra lading en het creëert meer betrokkenheid bij de scrumteams en de business. De gebruiker, waar altijd over gepraat wordt, is ineens een echt persoon in plaats van een buzzwoord.

Wil je meer weten over hoe je highlight video’s inzet voor het presenteren van je inzichten of heb jij een alternatieve manier die ook goed werkt? Neem gewoon contact met mij op.

Digital Design Talent Dylan

Dylan Kors

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn