Waarom e-mailmarketing in 2018 nóg uitdagender wordt

WAAROM E-MAILMARKETING IN 2018 NÓG UITDAGENDER WORDT

BLOG – Is e-mailmarketing hot or not? De meningen verschillen over de impact van e-mailmarketing. Maar één ding is zeker: innovaties en trends zorgen ervoor dat e-mailmarketing altijd uitdagend blijft. De tijden dat je gemakkelijk jouw klantdata kon gebruiken om te mailen en op naam gepersonaliseerde mails het heilige graal waren, zijn voorbij. Als online marketeer bij NBD Biblion zie ik de ontwikkelingen in e-mailmarketing elkaar snel opvolgen. In deze blog geef ik jou drie punten mee die e-mailmarketing in 2018 nog uitdagender maken.

1. Er zijn steeds meer mogelijkheden voor interactie

Statige e-mails met veel tekst: je ziet ze (gelukkig) amper nog. Beeld zegt soms meer dan duizend woorden, zo ook in e-mail. Er zijn nog nooit zoveel interactieve mogelijkheden geweest zoals sliders, video’s, bewegende onderdelen en GIFjes. De kunst is om deze in 2018 zo in te zetten dat het relevant blijft voor de klant én op het juiste moment de aandacht pakt.

2. Trigger Based Marketing – Marketing Automation

In navolging op de mogelijkheden van interactie in e-mails, is marketing automation een woord wat niet meer weg te denken is binnen e-mailmarketing. E-mailmarketing is steeds meer geïntegreerd en gebaseerd op de customer journey van klanten. Verschillende triggers of “events” in deze journey bepalen wanneer en wat voor mailings een klant krijgt. Zo verschuift het traditionele e-mailmarketing van standaard e-mails op standaard tijden naar een vaste doelgroep, naar flexibel verzonden e-mails wanneer deze in de customer journey van de klant past. Wellicht wordt 2018 het jaar waarin we niet meer de vaste “corporate nieuwsbrief” of “product X nieuwsbrief” kennen, maar waar we enkel nog mailings versturen met inhoud die op dat moment in de customer journey relevant is.

3. De GDPR Wetgeving

En last but not least zal de invoering van de GDPR (general data protection regulation) wetgeving invloed hebben op e-mailmarketing in 2018. Deze wetgeving gaat vanaf 25 mei 2018 van kracht en heeft gevolgen voor bestaande e-mail databases en het verwerven van nieuwe e-mailadressen. Kortweg stelt deze wetgeving de eis dat voor elk e-mailadres een bevestigende opt-in aanwezig is en dat je dit als organisatie moet kunnen aantonen. Dit houdt ook in dat automatisch aangevinkte opt-in checkboxen niet meer toegestaan zijn. Grote gevolgen dus wanneer je als organisatie je opt-in registratie niet op orde hebt. Tijdig beginnen met de voorbereidingen op deze wetgeving is dus een must. De uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je opnieuw een opt-in krijgt van jouw e-mail database, zonder dat je teveel contacten verliest? Een mooie uitdaging aan het begin van 2018. Een positief gevolg van deze wetgeving? Jouw database wordt waarschijnlijk relevanter (en daarmee e-mailmarketing effectiever) dan ooit met ontvangers die zich er bewust van zijn jouw e-mails te willen ontvangen!

Maak jij al gebruik van interactieve onderdelen in jouw mailings? Of heb jij nog een goede tip over e-mailmarketing die in dit lijstje thuis hoort? Stuur een berichtje of connect met mij via LinkedIn!

Digital Marketing Talenten Julia Peelen

Julia Peelen

Digital Talent bij SCHAAL+ | LinkedIn