Wanneer ben je eigenlijk een talent?

SCHAALPLUS-3878

Ik hoor deze vraag vaker. Wat maakt nu eigenlijk dat mensen een talent zijn of hebben? En hoe ontwikkel je dat dan? En hoe zie je dat in relatie tot de Digital Marketing talenten en de Online Communicatie talenten van SCHAAL+?

Sinds het ontstaan van het programma Digital Marketing Traineeship ben ik, Ment Kuiper, betrokken bij het geven van drie masterclasses in een programma dat uit 56 masterclasses van een dag bestaat. Deze talenten krijgen in een periode van ruim 1,5 jaar elke week een dag inhoudelijke kennis en ook persoonlijke ontwikkeling. Tegelijk werken de talenten bij verschillende opdrachtgevers om zo de kennis meteen in de praktijk te brengen.

Sinds 1 november 2018 mag ik de Digital Marketing talenten en de Online Communicatie talenten ook coachen. Daarbij begeleid ik de talenten met extra inhoudelijke informatie, maar help ik ze ook bij het beter functioneren op de werkplek.

Wat is dan talent?

“Een talent is iemand met een afwijking” zegt Marco Hoogerland van TalentenAcademie. Vanuit het ontwikkelen van een talent moet je soms iets opzij zetten om iets anders te kunnen bereiken. Dat betekent dat je op een aantal zaken moet letten en dat iedereen wel een talent heeft. Het gaat er alleen om of je er alles aan gedaan hebt:

  • Een zanger die rookt doet er niet alles aan om de beste zanger te worden.
  • Een topsporter die niet de focus heeft en alles laat staan zal niet de beste sporter worden.
  • De marketeer die niet de aandacht heeft voor de ontwikkelingen op het gebied van marketing zal niet de beste marketeer worden.

Hoe ontwikkel je dan een talent?

Bij het coachen van de talenten zorgen we dus vanuit verschillende invalshoeken voor het ontwikkelen van het talent:

  • Inhoudelijke kennis, die heb je nodig om te kunnen opereren in je werk
  • Persoonlijke vaardigheden, zoals gesprekstechnieken, presentatietechnieken en andere vaardigheden om je plannen te kunnen onderbouwen.
  • Persoonlijke ontwikkeling, door een goed assessment en persoonlijke begeleiding door mij als coach, maar zeker ook door een externe kennispartner die is gespecialiseerd in het ontwikkelen van de competenties bij de talenten.
  • Een talent moet ook gewoon dingen doen, buiten de lijnen kleuren en dus experimenteren.

In het programma mag ik de talenten wekelijks inhoudelijk coachen als ze op kantoor zijn, maar ook op de werkplek. Dan zoeken we vooral de link naar de opdrachtgever, de manager(s) en de collega’s. In die samenwerking zit dan ook de succesfactor voor alle partijen.

Digital Marketing en Online Communicatie talenten ontwikkelen

We zien dat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Dat zorgt ervoor dat klanten ook sneller veranderend gedrag vertonen, andere business modellen nodig zijn en vernieuwende aanpakken. De talenten moeten op basis van de vier invalshoeken stappen zetten:

  • Het is ook gewoon experimenteren en uitvoeren van de werkzaamheden.
  • Zekerheid zoeken door de resultaten van de experimenten te delen met anderen.
  • Verder kijken dan alleen de gebaande paden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet daarnaast namelijk wel de balans zoeken tussen de snelheid van ontwikkelen van het talent zelf enerzijds en de ontwikkeling van de mensen in de organisatie en de organisatie zelf. Het kan zijn dat die twee ontwikkelingen iets uit balans raken. Dan wordt mijn rol weer belangrijker, ik zorg ervoor dat door het coachen het talent weer in zijn of haar kracht komt. Dat is dus niet elke keer een kast open trekken en de standaard oplossing tevoorschijn halen, dat is creativiteit ten top. Wat kan en wil het talent, moeten we bijschaven op basis van kennis, gaat het talent te snel, is de organisatie te langzaam. Een oplossing op maat voor elk talent.

Elk talent is een individu

Elk talent is een mens met eigen eigenschappen. Dus elk talent vraagt om een coaching alsof het voor elk talent maatwerk is. Natuurlijk is het organiseren van intervisie-sessies een belangrijke tool voor de coach. De talenten helpen elkaar en leren ook weer van elkaar. Ik stimuleer dan dat ze die inzichten vertalen naar de eigen situatie en uiteraard help ik ze daar bij.

Werk je als coach alleen?

Dat is absoluut onmogelijk. Kijk maar naar sporters. Kiki Bertens heeft als tennister een team van zes mensen om zich heen die haar coachen en begeleiden. Een voetbalelftal heeft naast de coach een hele staf aan mensen die de coach ondersteunen en zelf ook invulling geven aan specifieke aspecten bij het coachen. Bij SCHAAL+ werken we daarom met een team mensen dat als vaste staf om de talenten hangt en we werken samen met kennispartners die inhoud of persoonlijke ontwikkeling als speerpunt hebben. Op deze manier zorgt het coachteam van SCHAAL+ dat er een constructief structureel netwerk ontstaat van talenten, opdrachtgevers, mediapartners en kennispartners. Op deze wijze worden de talenten de pareltjes in het werkveld.

Ment Kuiper

Ment is bedrijfskundige en marketeer met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van het ontwikkelen van marketing- en communicatiestrategie. Hiervoor heeft Ment het boek geschreven ‘Marketingplan op 1 A4’. Vanuit de interesse, belangstelling en vooral nieuwsgierigheid is Ment altijd op zoek naar de ontwikkelingen in het marketing- en communicatiewerkveld. Daaruit ontstaat dan het jaarlijks terugkerende Digital Insights. Ment werkt vanuit de ‘Marketing Coach’ voor verschillende opdrachtgevers waaronder SCHAAL+.