Zo doe je succesvol zoekwoordonderzoek!

brainstorm

BLOG – Zoekwoordonderzoek: klinkt misschien als saai en suf. Gelukkig hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Een succesvol onderzoek is namelijk een uitdaging. Want hoe zorg je dat je gevonden wordt in een branche vol concurrentie? Roep je collega’s bij elkaar en ga aan de slag met deze tips!

Stap 1: De SEO brainstorm

Nu je met je collega’s klaar zit voor de start van je onderzoek is het tijd om het whiteboard er bij te pakken. Even offline dus! Bedenk welke woorden direct én indirect te maken hebben met jouw website én doelgroep. Je denkt al snel aan de woorden die letterlijk over jouw dienst of product gaan. Wanneer iedereen in jouw branche dat doet is de concurrentie enorm. Tijd om je te onderscheiden dus.

Wie zijn de mensen voor wie je jouw webteksten schrijft? Wat houdt hen bezig?

Een voorbeeld: je verkoopt backpacks en gebruikt zoekwoorden als: tas, backpack, reistas en rugtas. Maar je bent niet de enige die dit doet. Probeer daarom de customerjourney te verlengen aan de voorkant. Welke informatie zoekt een toekomstige backpacker? Misschien wel naar waar een backpack aan moet voldoen, hoe je de tas zo efficiënt mogelijk inpakt of gewoon naar de mooiste routes om af te leggen. Schrijf daar over. Zo weet de potentiële klant je steeds te vinden tot dat cruciale moment: het kopen van de backpack of accessoires!

Stap 2: De keywordmix

De woorden die je nu hebt verzameld kun je gaan ‘mixen’. Vaak zoekt de zoeker op meerdere woorden (long tail) en die zoekers wil je niet missen. Categoriseer je woorden in kolommen in Excel. Voorbeeld: kolom A bevat alle bijvoeglijke naamwoorden, kolom B alle producten, C woorden over de doelgroep, D merken, en zo voort! Bekijk welke kolommen je kunt combineren en plaats ze in een online keywordmixer.

Stap 3: Zoekvolumes ophalen

Je beschikt nu over een gigantische hoeveelheid combinaties, maar welke combinaties zijn écht relevant? Haal de zoekvolumes op in de zoekwoordplanner voor een indicatie. Door de nieuwe werking van het systeem is dit niet makkelijker geworden, maar ook niet onmogelijk. Bepaal welke woorden vaak worden gezocht maar waar weinig concurrentie op is. Met deze woorden ga je aan de slag!

Stap 4: Samenwerken met SEA

Werk ook samen met de SEA afdeling. Zij hebben een beeld van de woorden die nu al werken voor jouw vindbaarheid in Google. Sla deze woorden niet over en optimaliseer de betreffende pagina’s.

Zoekwoorden zijn natuurlijk niet de enige factor binnen SEO, lees daarom ook de 5 praktische SEO tips van Eva!

Bron beeld

Marieke van Stempvoort

Marieke | 23 jaar | Naast online marketing ook dol op koken, eten en drinken. De term foodie past mij dus wel! In contact komen? Link gerust op LinkedIn!