PLUS: Grote dingen. Simpel uitvoeren.

BLOG – Als afsluiter van de dag brachten we een bezoekje aan het hoofkantoor van PLUS in Utrecht waar we met Commercieel Directeur Eric Leebeek onder het genot van een verse muntthee (zelf geknipt!) kort spraken over de supermarkt van Tom Henst, het retail-landschap en de uitdaging van deze supermarkt keten.

Eric geeft aan dat de tijden van in een ivoren torentje besluiten naar beneden blazen allang voorbij is. Volgens hem is het voor een speler in de retail van wezenlijk belang om de zelfstandige ondernemers van de winkels erbij te betrekken.

Een perfect voorbeeld van hoe nauw PLUS betrokken is met haar ondernemers is dat de winkel van Tom Henst uit Best uitgeroepen is tot de beste supermarkt van Nederland (2017-2018). Deze supermarkt staat namelijk symbool voor PLUS’ visie ‘lokale betrokkenheid’. Er is ruimte voor inbreng en out of the box ideeën vanuit alle PLUS winkel ondernemers. Zo is er bijvoorbeeld een jaarlijkse vergadering met 40 van de winkel ondernemers, PLUS is een coöperatie. Uit zo’n vergadering komen meestal vijf zeer bruisende en uitvoerbare ideeën met betrekking tot een fijne én innovatieve winkelbeleving, verse producten en het aanbieden van makkelijke kant-en-klaar-maaltijden.

Laatst nog draaiden we ook een pilot bij een PLUS in Schoonhoven met verse pizza’s. Menig pizzeria zou er jaloers op zijn: meer dan 1000 pizza’s vlogen er in 1 week over de toonbank. Een succesrecept dus!“.

Het retail-landschap is een pittige peper. De laatste jaren is er een trend op het gebied van online boodschappen doen. Ook bedrijven die maaltijdboxen aanbieden nemen marktaandeel in. PLUS ziet inderdaad PLUS’ online omzet groeien, maar toch legt Eric de focus ergens anders op. Hij benadrukt namelijk hoe de offline winkelbeleving er door de online ontwikkeling júist extra toe doet. “Makkelijk én goede producten kunnen vinden, snel kunnen afrekenen en het liefste nog een extraatje erbij. Daar gaat het om.

Ik denk: Een ijzersterke formule om je ondernemers zo bij de visie van het bedrijf te betrekken. PLUS staat zo z’n mannetje wel in een extreem concurrerende en dynamische industrie.

Over mij

Gabriëla van der Hel

Ik hou van schrijven, yin yoga, reizen en ben ik verslaafd aan pure chocolade van tenminste 85% cacao. Hoe bitterder, hoe beter (t.o.v. chocolade dan...niet het leven!). Ik werk nu voor startup Duxxie als 'queen of online content'.